Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
390.74 KB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
É muito difícil aceitar-se velho em uma sociedade em que as figuras jovens sempre estão presentes nas
mídias, mostrando todo o seu vigor e a sua saúde. Por outro lado, ser velho é perceber que o declínio da
saúde e da própria vida é algo sem volta. Ser velho é presenciar que sua vida está em plena decadência,
e, isso acarreta uma série de consequências quanto a ver-se como um ser na qual a sua juventude é
apenas uma lembrança guardada na memória e que o espelho mostra todos os dias um rosto enrugado e
flácido. A educação tem um papel primordial na formação de um cidadão mais consciente, já que é
possível, a partir dela, modificar hábitos, sempre em busca de uma melhor qualidade de vida. Quanto
maior for o nível de escolaridade da população, melhor será o índice de saúde, pois uma sociedade mais
instruída previne-se melhor de doenças valorizando assim, a preservação. O uso das TIC na atualidade faz se cada vez mais presente e tende a alcançar toda a sociedade mundial. Diante disso, a população idosa
necessita estar preparada para o mundo tecnológico que se descortina diante dos seus olhos. A
metodologia utilizada baseou-se em uma revisão de literatura com o intuito de obter ideias atuais sobre
o assunto em questão.
It is very hard to accept being old in a society where young people are always in the media, showing all their vigour and health. On the other hand, to be old is to become aware that the decline in health and life is something with no return. To be old is to witness that your life is in full decay, and this entails a series of consequences. Youth becomes just a remembrance kept in the memory and the mirror shows every day a wrinkled and flabby face. Education plays a primary role in the formation of a more conscious citizen since it is possible through it to change habits, always in the search for a better quality of life. The higher the level of education of the population, the better the health index will be. A more literate society is better equipped to prevent illnesses, thus valuing the preservation. The use of ICT nowadays is increasingly present. Moreover, it tends to reach every world society. Therefore, the elderly population needs to be prepared for the technological world that is unfolding before their eyes. The methodology used was based on a literature review, to obtain current ideas on the subject in question.
It is very hard to accept being old in a society where young people are always in the media, showing all their vigour and health. On the other hand, to be old is to become aware that the decline in health and life is something with no return. To be old is to witness that your life is in full decay, and this entails a series of consequences. Youth becomes just a remembrance kept in the memory and the mirror shows every day a wrinkled and flabby face. Education plays a primary role in the formation of a more conscious citizen since it is possible through it to change habits, always in the search for a better quality of life. The higher the level of education of the population, the better the health index will be. A more literate society is better equipped to prevent illnesses, thus valuing the preservation. The use of ICT nowadays is increasingly present. Moreover, it tends to reach every world society. Therefore, the elderly population needs to be prepared for the technological world that is unfolding before their eyes. The methodology used was based on a literature review, to obtain current ideas on the subject in question.
Description
Keywords
Educação Envelhecimento Idoso Saúde TIC Education Ageing Elderly Health ICT . Faculdade de Artes e Humanidades
Citation
Moacir de Souza Júnior, Ana Caroline de Vasconcelos Araújo Arnaud & Maria do Socorro Furtado Silva Silveira (2021). Educação e saúde: promovendo o processo de aprendizagem a partir do uso das TIC na terceira idade. In Joaquim Pinheiro (coord.), Olhares sobre o envelhecimento. Estudos interdisciplinares, vol. II, pp. 13-25. DOI: 10.34640/universidademadeira2021juniorarnaudsilveira ISBN: 978-989-8805-65-2
Publisher
Centro de Desenvolvimento Académico, Universidade da Madeira