Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
132.72 KB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
Neste trabalho avaliamos a eficácia do programa de educação parental Grupo Laços de Inclusão, implementado numa associação de arte inclusiva. Participaram no
estudo 11 pais (três pais e oito mães) de crianças/jovens (nove com necessidades especiais e dois sem necessidades especiais) que frequentavam um grupo de dança inclusiva
na Região Autónoma da Madeira (Portugal). Realizou-se uma avaliação pré-teste e pós-
-teste, cujos resultados parecem apontar para uma diminuição das perceções do stress
global dos participantes, da exigência associada à interação com a criança e do nível de
saúde dos pais que poderá interferir na relação com os filhos. Apesar de os resultad os
serem promissores nestas dimensões, são apresentadas algumas reflexões e limitações
a ter em conta em futuras intervenções de educação parental.
This paper evaluates the effectiveness of a parent training program, Grupo Laços de Inclusão (Bonds of Inclusion Group), implemented in an association of inclusive art. In this study participated 11 parents (three fathers and eight mothers) of children/youngsters (nine with special needs and two without disabilities) attending an inclusive dance group in Madeira Island (Portugal). It was carried out a pre-test and a post-test evaluation. The results show a decrease in the parents’ perceptions of global stress, demand associated with the interaction with the child, and parents’ health that could interfere with the relationship with the children. Despite the promising results, we present some reflections and limitations to take into consideration in future parent education interventions.
This paper evaluates the effectiveness of a parent training program, Grupo Laços de Inclusão (Bonds of Inclusion Group), implemented in an association of inclusive art. In this study participated 11 parents (three fathers and eight mothers) of children/youngsters (nine with special needs and two without disabilities) attending an inclusive dance group in Madeira Island (Portugal). It was carried out a pre-test and a post-test evaluation. The results show a decrease in the parents’ perceptions of global stress, demand associated with the interaction with the child, and parents’ health that could interfere with the relationship with the children. Despite the promising results, we present some reflections and limitations to take into consideration in future parent education interventions.
Description
Keywords
Educação parental Parentalidade positiva Eficácia do programa Necessidades especiais Inclusão social Parent training Positive parenting Program effectiveness Special needs Social inclusion . Faculdade de Artes e Humanidades
Citation
Antunes, A. P., Xavier, J., & Almeida, A. T. (2015). Educação parental: estudo exploratório em um grupo de dança inclusiva. Psicologia: teoria e prática, 17(1), 72-84.
Publisher
Universidade Presbiteriana Mackenzie