Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
9.59 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
O presente Relatório de Estágio constitui-se num instrumento de divulgação dos
conhecimentos alcançados e das experiências vivenciadas, ao longo da Prática
Pedagógica I, na Sala dos Coelhinhos, no Auxílio Maternal do Funchal, da Prática
Pedagógica II, na turma do 1.º C, na Escola Básica do 1.º Ciclo com Pré-Escolar e Creche
da Nazaré e da Prática Pedagógica III, na turma do 3.º B, na Escola Básica do 1.º Ciclo
com Pré-Escolar da Ladeira.
Este documento encontra-se organizado em duas partes: a Parte I, referente ao
Enquadramento Teórico e Metodológico e a Parte II, relativa ao Enquadramento da
Prática Pedagógica. A primeira apresenta um conjunto de pressupostos teóricos e
metodológicos e a segunda expõe alguns momentos de aprendizagem, sendo que são duas
partes que se consubstanciam, pois, a primeira fundamenta a praxis apresentada na
segunda.
Além disso, é dado um especial destaque ao processo de Investigação-Ação que foi
desenvolvido em cada um dos contextos de Prática Pedagógica, sendo que a Investigação Ação foi perspetivada como estratégia pedagógica para potenciar o sucesso escolar das
crianças/alunos. Neste sentido, para cada Prática Pedagógica, partindo da identificação
de uma problemática, foi elaborada uma questão de Investigação-Ação, que foi
implementada com o auxílio de um conjunto de estratégias de intervenção, sendo,
posteriormente, alvo de uma reflexão, potenciando uma praxis, simultaneamente,
reflexiva e investigativa. Neste sentido, na Prática Pedagógica I foi desenvolvida a
questão “Como promover a comunicação oral na Sala dos Coelhinhos?”, na Prática
Pedagógica II a questão “Como promover a disciplina positiva na turma do 1.º C?” e na
Prática Pedagógica III a questão “Como promover uma boa convivialidade na turma do
3.º B?”.
Deste modo, o presente Relatório de Estágio apresenta uma compilação de experiências
educativas que perspetivaram uma praxis inclusiva, sustentada no planear, no agir, no
avaliar e no refletir, possuindo um caráter crítico-investigativo-reflexivo.
This Internship Report is an instrument for the dissemination of the knowledge achieved and the experiences lived during the Pedagogical Practice I, in the Sala dos Coelhinhos, at Auxílio Maternal do Funchal, the Pedagogical Practice II, in 1st C Class, at Escola Básica do 1.º Ciclo com Pré-Escolar e Creche da Nazaré, and the Pedagogical Practice III, in Class 3rd B, at Escola Básica do 1.º Ciclo com Pré-Escolar da Ladeira. This document is organized into two parts: Part I, regarding the Theoretical and Methodological Framework and Part II, on the Framework for Pedagogical Practice. The first one presents the set of theoretical and methodological assumptions and the second one exposes some learning moments. Both parts are mutually substantiated, as the first justifies the praxis presented in the second. Furthermore, special emphasis was given to the process of Action-Research that took place in the three contexts of Pedagogical Practice, and the Action-Research was seen as a pedagogical strategy to achieve school success. In this way, for each Pedagogical Practice, after identifying a problem, an Action-Research question was elaborated and implemented through a set of intervention strategies, being later the target of a reflection, reinforcing a praxis, which was simultaneously reflexive and investigative. Therefore, in Pedagogical Practice I, the question "Como promover a comunicação oral na Sala dos Coelhinhos?" was developed, in Pedagogical Practice II, the question "Como promover a disciplina positiva na turma do 1.º C?" and in Pedagogical Practice III, the question "Como promover uma boa convivialidade na turma do 3.º B?". Thus, this Internship Report presents a compilation of educational experiences that envisaged an inclusive praxis, based on planning, action, evaluation and reflection, with a critical-investigative-reflexive character.
This Internship Report is an instrument for the dissemination of the knowledge achieved and the experiences lived during the Pedagogical Practice I, in the Sala dos Coelhinhos, at Auxílio Maternal do Funchal, the Pedagogical Practice II, in 1st C Class, at Escola Básica do 1.º Ciclo com Pré-Escolar e Creche da Nazaré, and the Pedagogical Practice III, in Class 3rd B, at Escola Básica do 1.º Ciclo com Pré-Escolar da Ladeira. This document is organized into two parts: Part I, regarding the Theoretical and Methodological Framework and Part II, on the Framework for Pedagogical Practice. The first one presents the set of theoretical and methodological assumptions and the second one exposes some learning moments. Both parts are mutually substantiated, as the first justifies the praxis presented in the second. Furthermore, special emphasis was given to the process of Action-Research that took place in the three contexts of Pedagogical Practice, and the Action-Research was seen as a pedagogical strategy to achieve school success. In this way, for each Pedagogical Practice, after identifying a problem, an Action-Research question was elaborated and implemented through a set of intervention strategies, being later the target of a reflection, reinforcing a praxis, which was simultaneously reflexive and investigative. Therefore, in Pedagogical Practice I, the question "Como promover a comunicação oral na Sala dos Coelhinhos?" was developed, in Pedagogical Practice II, the question "Como promover a disciplina positiva na turma do 1.º C?" and in Pedagogical Practice III, the question "Como promover uma boa convivialidade na turma do 3.º B?". Thus, this Internship Report presents a compilation of educational experiences that envisaged an inclusive praxis, based on planning, action, evaluation and reflection, with a critical-investigative-reflexive character.
Description
Keywords
Educação Pré-escolar 1.º Ciclo do Ensino Básico Ensino-aprendizagem Praxis Investigação-ação Reflexão Pre-school Education 1st Cycle of Basic Education Teaching-learning Praxis Action-research Reflection Educação Pré-Escolar e Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico . Faculdade de Ciências Sociais