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Advisor(s)
Abstract(s)
A Cidade do Porto tem vindo a assumir uma elevada preponderância no cenário turístico
nacional e um crescente prestígio a nível internacional, comprovado não só pelo aumento do número de
visitantes, como pelos vários prémios que lhe têm sido atribuídos em importantes concursos mundiais do
setor, como por exemplo “Melhor Destino Europeu” 2014 e 2017. Paralelamente, os dados já disponíveis
em relação ao Turismo em Portugal no ano de 2016 demonstram que foi mais um ano excelente para
o setor. Neste cenário, entendeu-se pertinente estudar a relação entre a nova dinâmica do turismo da
cidade, no contexto da Região Norte, com o Vinho do Porto, o ex-libris por excelência da Região, em
termos do contributo para o aumento do consumo e das exportações. Para além disso, sendo o Vinho do
Porto um dos vinhos mais conhecidos no mundo, pretende-se compreender de que forma a relação entre
o produto e a cidade podem criar uma simbiose ainda mais perfeita em termos de promoção turística
de forma a constituir mais-valias para a economia, cultura, sociedade, região e País.
| Oporto is becoming one of the most attractive cities in the Portuguese tourism scenario. Its international growing prestige has been proven by the increasing number of tourists and by the travel and tourism prizes recently granted in important international industry contests such as “European Best Destination” 2014 and 2016. The available data demonstrates that 2016 has been another excellent year for the sector. In this scenario it is relevant to study the relationship between Port Wine – the region’s ex libris - the new city dynamics and the growing touristic demand in order to understand its contribution for the growth of exports and spending. Furthermore, it is important to try to understand the tools that can be combined in order to increase the symbiosis between the region and the worldwide famous “brand” that is Port Wine in terms of touristic promotion to create additional value to the local economy, culture, society and the country.
| Oporto is becoming one of the most attractive cities in the Portuguese tourism scenario. Its international growing prestige has been proven by the increasing number of tourists and by the travel and tourism prizes recently granted in important international industry contests such as “European Best Destination” 2014 and 2016. The available data demonstrates that 2016 has been another excellent year for the sector. In this scenario it is relevant to study the relationship between Port Wine – the region’s ex libris - the new city dynamics and the growing touristic demand in order to understand its contribution for the growth of exports and spending. Furthermore, it is important to try to understand the tools that can be combined in order to increase the symbiosis between the region and the worldwide famous “brand” that is Port Wine in terms of touristic promotion to create additional value to the local economy, culture, society and the country.
Description
Keywords
Economia do turismo Porto e Norte de Portugal Vinho do Porto Tourism economics Oporto and North of Portugal Port wine . Faculdade de Ciências Sociais
Citation
Machado, L. P., & Ribeiro, D. (2017). A dinâmica do turismo do Porto e do Norte de Portugal e a relação com o Vinho do Porto. Revista Turismo & Desenvolvimento, 1(27/28), 1013-1022. https://doi.org/10.34624/rtd.v1i27/28.9681
Publisher
Universidade de Aveiro