Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
286.97 KB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Na segunda metade do séc. XX, ocorreu uma mutação no dispositivo enunciativo da
televisão de que o reality-show é um dos exemplos maiores ao confiar, não tanto no enunciado
quanto na enunciação. Dada a fluidez com que se apresenta e a multiplicidade de influências que o
constituem, constatam-se sérias dificuldades em inseri-lo num único género. Procurando inserir-se
na reflexão deste problema, o presente artigo coloca o reality-show como um género televisivo
independente, dotado de convenções muito particulares que nos permite ensaiar uma definição de
género mais precisa. Relevando a centralidade do quotidiano, o movimento escopofílico e a
emancipação do espectador, esboça-se uma definição que dá conta da especificidade distintiva do
género televisivo “reality-show”.
In the second half of the 20th century a mutation occurred in television’s enunciative apparatus that the reality-show is one of the largest examples, in emphasizing not what is said but who says. Given the fluidity and the multiplicity of influences that reality-show presents itself there is a serious difficulty in putting it in a single genre. Trying to answer this problem, this paper puts the reality-show as an independent television genre with singular conventions that allow us to sketch a more precise genre definition. Pointing to the centrality of the everyday, to the scopophilic movement and to the emancipation of the spectator, we outline a definition that takes into account the specific and distinguishing "reality-show" television genre.
In the second half of the 20th century a mutation occurred in television’s enunciative apparatus that the reality-show is one of the largest examples, in emphasizing not what is said but who says. Given the fluidity and the multiplicity of influences that reality-show presents itself there is a serious difficulty in putting it in a single genre. Trying to answer this problem, this paper puts the reality-show as an independent television genre with singular conventions that allow us to sketch a more precise genre definition. Pointing to the centrality of the everyday, to the scopophilic movement and to the emancipation of the spectator, we outline a definition that takes into account the specific and distinguishing "reality-show" television genre.
Description
Keywords
Reality-show Estudos televisivos Género Television studies Genre . Faculdade de Artes e Humanidades
Citation
Mateus, S. (2012). Reality-show: uma análise de género. Revista Comunicando, 1(1), 235-244.
Publisher
Associação Portuguesa de Ciências da Comunicação (SOPCOM)