Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
1.85 MB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
Esta investigação visa identificar as qualificações e competências necessárias para criar
um quadro de referência para os líderes escolares, através da análise das teorias de
liderança, inteligência emocional e liderança sustentável. A pesquisa baseia-se em uma
revisão da literatura, com foco em liderança, autonomia, educação, inteligência
emocional e sustentabilidade, e como esses aspetos se interligam. Analisando as teorias
de liderança de diferentes autores e aplicando conceitos de inteligência emocional,
pretendemos identificar práticas de liderança sustentável que possam contribuir para o
desenvolvimento de uma escola sustentável. Foram realizadas entrevistas com
Presidentes do Conselho Executivo de escolas secundárias da Região Autónoma da
Madeira. Para analisar e interpretar os dados recolhidos, aplicamos técnicas de análise de
conteúdo, através da criação de categorias tendo por base as teorias de liderança, a
inteligência emocional e a liderança sustentável, e efetuado a triangulação de dados. Este
trabalho apresenta um quadro de referência para a liderança educacional na Região
Autónoma da Madeira, com o objetivo de aprimorar as práticas de liderança escolar e
promover um ambiente educativo mais inclusivo e eficaz.
This work aims to identify the qualifications and skills necessary to create a reference framework for school leaders through the analysis of leadership theories, emotional intelligence, and sustainable leadership. The research is based on a literature review, focusing on leadership, autonomy, education, emotional intelligence, and sustainability, and how these aspects interconnect. By analyzing the leadership theories of different authors and applying concepts of emotional intelligence, we seek to identify sustainable leadership practices that can contribute to the development of a sustainable school. Interviews were conducted with Presidents of the Executive Council of secondary schools in the Região Autónoma da Madeira. To analyze and interpret the collected data, we applied content analysis and data triangulation techniques. This work presents a reference framework for educational leadership in the Região Autónoma da Madeira, aiming to improve school leadership practices and promote a more inclusive and effective educational environment.
This work aims to identify the qualifications and skills necessary to create a reference framework for school leaders through the analysis of leadership theories, emotional intelligence, and sustainable leadership. The research is based on a literature review, focusing on leadership, autonomy, education, emotional intelligence, and sustainability, and how these aspects interconnect. By analyzing the leadership theories of different authors and applying concepts of emotional intelligence, we seek to identify sustainable leadership practices that can contribute to the development of a sustainable school. Interviews were conducted with Presidents of the Executive Council of secondary schools in the Região Autónoma da Madeira. To analyze and interpret the collected data, we applied content analysis and data triangulation techniques. This work presents a reference framework for educational leadership in the Região Autónoma da Madeira, aiming to improve school leadership practices and promote a more inclusive and effective educational environment.
Description
Keywords
Liderança Quadro de referências Educação Inteligência emocional Liderança sustentável Estudo de caso Leadership Reference framework Education Emotional intelligence Sustainable leadership Case study Madeira (Portugal) Ciências da Educação – Administração Educacional . Faculdade de Ciências Sociais