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  • Ordenamento territorial e a sua relação com o turismo regional: o caso de estudo da Região Autónoma da Madeira (RAM).
    Publication . Castanho, Rui Alexandre; Camacho, Rafael; Naranjo Gómez, Jóse Manuel; Loures, Luís; Cabezas, José
    Atualmente, um desenvolvimento e crescimento sustentável são, indiscutivelmente, uma das maiores preocupações e objetivos dos territórios periféricos. De facto, esta tipologia de crescimento já não é apenas um desejo, mas sim uma necessidade territorial, a fim de melhorar a qualidade de vida das populações e ainda para garantir um futuro às gerações vindouras. Tendo em consideração esta tipologia de crescimento, em regiões com bases socioeconómicas “reféns” do turismo, estudos que analisem os processos de ordenamento e planeamento territorial e a sua relação com esta atividade são fundamentais para o desenvolvimento territorial sustentável. Através de ferramentas e metodologias exploratórias, como disso são exemplo: o método de análise de caso de estudo, a análise de impacto territorial, ou os questionários de exploração das perceções públicas; nesse sentido, foi conduzido um estudo de perceções públicas de ordenamento territorial sobre o turismo da Região Autónoma da Madeira (RAM). A investigação permite verificar a relação entre as políticas de ordenamento territorial e o seu impacto no turismo regional, assim como o crescimento insustentável da região.
  • Dynamics of the land use changes and the associated barriers and opportunities for sustainable development on peripheral and insular territories: The Madeira Island (Portugal)
    Publication . Castanho, Rui Alexandre; Lousada, Sérgio; Gómez, José Manuel Naranjo; Escórcio, Patrícia; Cabezas, José; Fernández-Pozo, Luis; Loures, Luís
    Considering the complex dynamics, patterns, and particularities that peripheral and insular territories/regions present—e.g., as the fragility, they show to achieve a sustain able development and growth—a study that analyzes the land uses of this territories is seen as pivotal to identify barriers and opportunities for a long-term sustained devel opment. Contextually, a general analysis was carried out through case study research methods covering those territorial typologies of the insular territory of Madeira Island, Portugal. The study, which was carried out through GIS mapping tools, enabled us to identify the land use changes in the last decades over the territory—allowing to estab lish a relation and identification of the associated barriers and opportunities presented by the territories to face the emerging sustainable development challenges. The study reveals the evident limitations of “ultra-peripheral” territories not only by the physical spatial dimensions but also by the difficulty to reconvert land uses. Thus, the main actors and their policies over the territory are even more relevant and need to be conducted in a more reasonable way—considering the fragility of this regions; such actions present higher impact over the territory and over their inhabitants’ life’s quality standards and finally on the long-term sustainability.
  • Modeling of maritime agitation for the design of maritime infraestructures: the case study of Madeira Archipelago
    Publication . Gonçalves, Roberto Silva; Camacho, Rafael Freitas; Lousada, Sérgio; Castanho, Rui Alexandre
    The modeling of maritime agitation is a valuable tool regarding the dimensioning of maritime works - spatial planning processes - according to with the Maritime Space (POEM). Based on a probabilistic analysis of significant heights, resulting in the design wave for this dimensioning, it allows to avoid situations of structures galvanization and, consequently, flooding of urbanized areas. The maritime weather along the Autonomous Region of Madeira Island (RAM) it presents the ideal features to develop this typology of study. In this regard, it is pivotal to perform an analysis of the oceanographic and geotechnical features of Madeira Archipelago regarding the ports of Funchal, Caniçal, Porto Moniz and Porto Santo. Through informatics available data by the governmental entities, it has been possible to develop a mapping of the maritime agitation occurring on the case study sites. With the research, and considering the lack of recent bathymetric studies, and wave buoy with incomplete characterization, it has been defined the relevance of a probabilistic analysis based on a return period of a 100 years, enabling to well-design and planning that typology of infrastructures; once at a regional reality it fosters to promote a considerable increase in the life´s standards of the urban agglomerations.
  • Modelação de sistemas de abastecimento de água. O caso de Ilha da Madeira
    Publication . Lousada, Sérgio; Silva, Pedro Soares da; Castanho, Rui Alexandre; Naranjo-Gómez, José Manuel
    A temática da insuficiência de água disponível para con sumo é essencial no debate social devido à importância natural deste recurso e às previsões de aumentos exponen ciais demográficos, o que introduziu uma maior pressão sobre o ciclo deste recurso finito e essencial para a ma nutenção do equilíbrio natural. A infraestrutura respon sável pela sua distribuição deve ser concebida, mantida e explorada eficazmente. Este estudo aborda a modelação e a calibração digital desta tipologia de infraestruturas, recorrendo a um software da especialidade, aplicando-o a um caso prático: concelho de Câmara de Lobos, na Ilha da Madeira (Portugal). Através deste estudo e da análise do modelo foi possível verificar as elevadas perdas no sistema de distribuição, além das causas, i.e, elevadas pressões e velocidades a que estão sujeitas as componentes da rede, devido à orografia da ilha da Madeira.