Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
365.97 KB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
Este trabalho é fruto de uma pesquisa de natureza etnográfica realizada na
comunidade Quilombola de Alto do Capim que buscou investigar: Como a pedagogia
ancestral contribui para a preservação da identidade da Comunidade Quilombola de Alto do
Capim, em Quixabeira-BA? Para esta investigação foi necessário compreender como a
pedagogia ancestral contribui para a existência e resistência da identidade da Comunidade
Quilombola de Alto do Capim, em Quixabeira-BA; compreender as relações entre pedagogia
e ancestralidade; estabelecer a importância da pedagogia ancestral para a preservação da
identidade das comunidades quilombolas; Conhecer a história da Comunidade Quilombola de
Alto do Capim e discutir sobre os elementos que fomentam a pedagogia ancestral na
comunidade quilombola de Alto do Capim. Portanto conclui-se que em se tratando da
Comunidade Quilombola de Alto do Capim, os processos de educação informal possuem
fragilidades históricas e culturais, uma vez que há pouco autorreconhecimento da
ancestralidade na comunidade.
This article is the result of an ethnographic research carried out in the Quilombola community of Alto do Capim that sought to investigate: How does an ancestral pedagogy contribute to the preservation of the identity of the Quilombola Community of Alto do Capim, in Quixabeira-BA? For this investigation it was necessary to understand how an ancestral pedagogy contributed to the existence and resistance of the identity of the Quilombola Community of Alto do Capim, in Quixabeira-BA; understand the relationships between pedagogy and ancestry; establish the importance of ancestral pedagogy for the preservation of the identity of quilombola communities; Get to know the history of the Quilombola Community of Alto do Capim and challenge the elements that foster ancestral pedagogy in the Quilombola community of Alto do Capim. Therefore, it is concluded that this is the Quilombola Community of Alto do Capim, the informal education processes have historical and cultural documents, since there is little self-recognition of ancestry in the community.
This article is the result of an ethnographic research carried out in the Quilombola community of Alto do Capim that sought to investigate: How does an ancestral pedagogy contribute to the preservation of the identity of the Quilombola Community of Alto do Capim, in Quixabeira-BA? For this investigation it was necessary to understand how an ancestral pedagogy contributed to the existence and resistance of the identity of the Quilombola Community of Alto do Capim, in Quixabeira-BA; understand the relationships between pedagogy and ancestry; establish the importance of ancestral pedagogy for the preservation of the identity of quilombola communities; Get to know the history of the Quilombola Community of Alto do Capim and challenge the elements that foster ancestral pedagogy in the Quilombola community of Alto do Capim. Therefore, it is concluded that this is the Quilombola Community of Alto do Capim, the informal education processes have historical and cultural documents, since there is little self-recognition of ancestry in the community.
Description
Keywords
Pedagogia Ancestralidade Pedagogia ancestral Pedagogy Ancestry Ancestral pedagogy . Faculdade de Ciências Sociais
Citation
NASCIMENTO, B.; CASTRO, Éden de; BRAZÃO, P. Pedagogia ancestral: Uma investigação sobre existência e resistência da identidade da comunidade quilombola de Alto do Capim, Quixabeira-BA. Nuances: Estudos sobre Educação, Presidente Prudente, v. 33, n. 00, p. e022006, 2022. DOI: 10.32930/nuances.v33i00.9484. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/9484. Acesso em: 7 set. 2022.
Publisher
Faculdade de Ciências e Tecnologia - FCT/UNESP