Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
421.92 KB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
Este artigo apresenta uma análise da categoria de gênero, no decurso de um
estudo comparativo na Universidade da Madeira, UMa (Portugal), e na Universidade Federal
de Sergipe, UFS (Brasil), sobre “Vozes dos estudantes universitários sobre a diversidade
sexual e de gênero, sua relação com a coeducação e com a inovação pedagógica.” Em termos
metodológicos foi adotada uma abordagem qualitativa, com aplicação de um questionário
com questões abertas e fechadas e o visionamento de um vídeo curto de enquadramento do
tema. Foi feita a análise de conteúdo aos dados obtidos. Os resultados comparados mostram
semelhança nos dois contextos estudados, relativamente ao conhecimento do conceito gênero.
Porém, divergem relativamente ao envolvimento em conversas e debates sobre o tema no
meio acadêmico. São os ex-estudantes da UFS os mais participativos e os ex-estudantes da
UMa os que afirmam nunca ter participado. Os ex-estudantes dos dois contextos referem
também que o tema gênero é tabu e que existe ainda preconceito social na sua discussão. Os
ex-estudantes das duas universidades estudadas consideram que a abordagem, o envolvimento
e a discussão deste tema melhoram o autoconhecimento, a afirmação pessoal em sociedade,
sendo por esse motivo um tema educacional a trabalhar na academia.
This article presents an analysis of the gender category, in a comparative study at the University of Madeira, UMa (Portugal) and at the Federal University of Sergipe, UFS (Brazil) named: “Voices of university students on sexual and sexual diversity gender, its relationship with co-education and pedagogical innovation.” We adopted a qualitative approach, applying a questionnaire with viewing a short video on the subject. we did a content analysis of the data. The results compared show similarity in the two contexts studied, regarding the knowledge of the gender concept. However, it differs regarding the involvement in conversations and debates on the subject in the academic environment. It is the former UFS students who are the most participative and the former UMa students the ones who claim never to have participated. Former students from both contexts also mention that the theme of gender is taboo and that there is still social prejudice in their discussion. Former students from the two studied universities consider that approach and discussion of this topic improves self-knowledge, personal affirmation in society, and is therefore an educational topic to be worked on in the academy.
This article presents an analysis of the gender category, in a comparative study at the University of Madeira, UMa (Portugal) and at the Federal University of Sergipe, UFS (Brazil) named: “Voices of university students on sexual and sexual diversity gender, its relationship with co-education and pedagogical innovation.” We adopted a qualitative approach, applying a questionnaire with viewing a short video on the subject. we did a content analysis of the data. The results compared show similarity in the two contexts studied, regarding the knowledge of the gender concept. However, it differs regarding the involvement in conversations and debates on the subject in the academic environment. It is the former UFS students who are the most participative and the former UMa students the ones who claim never to have participated. Former students from both contexts also mention that the theme of gender is taboo and that there is still social prejudice in their discussion. Former students from the two studied universities consider that approach and discussion of this topic improves self-knowledge, personal affirmation in society, and is therefore an educational topic to be worked on in the academy.
Description
Keywords
Educação Diversidade Gênero Academia Universidade da Madeira Universidade Federal de Sergipe Education Diversity Gender Academy . Faculdade de Ciências Sociais
Citation
Brazão, J. P. G., & Dias, A. F. (2021). Afirmações dos estudantes sobre gênero: um estudo comparativo na Universidade Federal de Sergipe e na Universidade da Madeira. Revista Ibero-Americana De Estudos Em Educação, 2295-2312.
Publisher
Faculdade de Ciências e Letras, Campus de Araraquara, Unesp.