Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
1.07 MB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
A orientação para objetivos representa uma das variáveis disposicionais de índole motivacional
que tem recebido grande atenção na investigação a respeito dos processos de aprendizagem e
desempenho nos contextos académico e organizacional. Este estudo centra-se na análise das
características psicométricas da escala de orientação para objetivos de VandeWalle. Os
resultados da análise fatorial confirmatória conferem suporte a um modelo de medida
constituído por três fatores correspondentes às respetivas sub-dimensões teóricas, que incluem
a orientação para objetivos de aprendizagem, a orientação para provar o desempenho e a
orientação para evitar o desempenho. As análises de fiabilidade mostram uma consistência
interna adequada quer para as três sub-dimensões, quer para a escala global. As implicações
para a investigação e aplicabilidade deste instrumento são discutidas.
Goal orientation is a dispositional construct that has been receiving a great deal of attention in research about learning processes and performance in both academic and organizational domains. This study is focused on the analysis of the psychometric characteristics of the VandeWalle’s goal orientation scale. Results obtained through confirmatory factor analyses have provided support for a three-factor model consistent with the scale’s theoretical dimensions, which includes the learning goal orientation, the performance-prove goal orientation and the performance-avoid goal orientation. Further reliability analyses have shown acceptable internal consistency scores for all dimensions and for the global scale. Implications of these results for research and practice using this instrument are presented and discussed.
Goal orientation is a dispositional construct that has been receiving a great deal of attention in research about learning processes and performance in both academic and organizational domains. This study is focused on the analysis of the psychometric characteristics of the VandeWalle’s goal orientation scale. Results obtained through confirmatory factor analyses have provided support for a three-factor model consistent with the scale’s theoretical dimensions, which includes the learning goal orientation, the performance-prove goal orientation and the performance-avoid goal orientation. Further reliability analyses have shown acceptable internal consistency scores for all dimensions and for the global scale. Implications of these results for research and practice using this instrument are presented and discussed.
Description
Keywords
Orientação para objetivos Estrutura fatorial Fiabilidade Goal orientation Factor structure Reliability . Faculdade de Artes e Humanidades
Citation
Rodrigues, Nuno & Rebelo, Teresa & Botelho, Mónica & Beja, Maria João. (2018). Propriedades psicométricas da escala de orientação para objetivos de VandeWalle: um estudo como uma amostra de estudantes do ensino superior no contexto do seu primeiro processo de socialização organizacional = Psychometric characteristics of the portuguese version of Vandewalle goal orientation scale. Psicologia, Educação e Cultura, 22(1). 365-382.