Loading...
16 results
Search Results
Now showing 1 - 10 of 16
- Desenvolvimento de habilidades socioprofissionais em indivíduos com necessidades especiais: avaliação de um programa de intervençãoPublication . Franco, Maria da Glória; Rodrigues, Ana Sofia; Rodrigues, Nuno; Telo, SimoneDe entre todas as transições pelas quais o ser humano passa ao longo da sua vida, a transição para a vida adulta (TVA) é uma das mais desafiantes, pois implica a entrada no mercado laboral, tarefa difícil para indivíduos com e sem incapacidade intelectual. Relativamente à procura do primeiro emprego, explorou-se as características mais valorizadas no mercado de trabalho e, entre outras, destacam-se as habilidades sociais e socioprofissionais. Torna-se, por isso, fundamental apostar em programas de desenvolvimento destas habilidades, de forma a preparar melhor as pessoas com incapacidade intelectual para os desafios da TVA. Assim sendo, contruiu-se e aplicou-se o programa de intervenção “Sou Capaz – Programa de Desenvolvimento de Habilidades Socioprofissionais”, avaliando-se se o mesmo promove o desenvolvimento de habilidades socioprofissionais em indivíduos com incapacidade intelectual, bem como se essas habilidades desenvolvidas se mantêm ao longo do tempo. Com uma amostra de 10 indivíduos institucionalizados, divididos em dois grupos homogéneos, as avaliações realizadas basearam-se na metodologia multiple probe design, aplicando-se uma forma adaptada do Inventário de Habilidades Sociais (IHS). Os resultados apontam para uma evolução após a intervenção no grupo dois. Contudo, registou-se alguma dificuldade em manter as aquisições ao longo do tempo. Em suma, é importante continuar a refletir sobre as temáticas abordadas, contribuindo para a consolidação e evolução dos conhecimentos científicos, assim como para uma profícua adaptação da intervenção às idiossincrasias dos indivíduos com necessidades especiais.
- Propriedades psicométricas da escala de orientação para objetivos de VandeWalle: um estudo como uma amostra de estudantes do ensino superior no contexto do seu primeiro processo de socialização organizacionalPublication . Rodrigues, Nuno; Rebelo, Teresa; Botelho, Mónica; Beja, Maria JoãoA orientação para objetivos representa uma das variáveis disposicionais de índole motivacional que tem recebido grande atenção na investigação a respeito dos processos de aprendizagem e desempenho nos contextos académico e organizacional. Este estudo centra-se na análise das características psicométricas da escala de orientação para objetivos de VandeWalle. Os resultados da análise fatorial confirmatória conferem suporte a um modelo de medida constituído por três fatores correspondentes às respetivas sub-dimensões teóricas, que incluem a orientação para objetivos de aprendizagem, a orientação para provar o desempenho e a orientação para evitar o desempenho. As análises de fiabilidade mostram uma consistência interna adequada quer para as três sub-dimensões, quer para a escala global. As implicações para a investigação e aplicabilidade deste instrumento são discutidas.
- Can employees capitalize upon their role breadth self-efficacy and innovative work behaviour to enhance their prospects of promotion?Publication . Rodrigues, Nuno; Rebelo, TeresaBy acknowledging the role of assessing employees’ promotability in talent development and retention, along with the need to improve the understanding about its antecedents, this paper examines the impact of employees’ role breadth self-efficacy on this criterion. Specifically, it builds upon the integration of previous theoretical developments regarding the motivational virtues of role breadth self-efficacy at work, with the core assumptions of Spence’s signalling theory to empirically test whether innovative work behaviour acts as an underlying mechanism of the link between role breadth self-efficacy and promotability. Relying upon a time-lagged design with multisource data (employees and respective supervisors), evidence obtained from a sample of N = 185 software engineers supported the indirect effect of role breadth self-efficacy on supervisors’ ratings of employees’ promotability, via employees’ innovative work behaviour. The main theoretical and applied contributions of these findings are pre sented and discussed in the context of human resource management.
- Work sample tests: their relationship with job performance and job experiencePublication . Rodrigues, Nuno; Rebelo, TeresaThis article examines the relationship between a work sample test (WST) and a measure of job experience (JE) with task and contextual performance. Hypothetically, WST and JE are related to task per formance, because both are connected with working on tasks and other intrinsic technical elements of the job. Nevertheless, a non-significant relationship between contextual performance with WST and JE is to be expected. Using a sample of 60 assembly workers, the results suggest that work samples are indeed valid predictors of task performance but they do not predict contextual performance. With respect to job experience, the results reveal a moderate correlation with both dimensions of performance. Furthermore, a large correlation between both predictors was found. Implications of these results concerning the two predictors under study are discussed.
- Avaliação da proatividade individual no processo de socialização organizacional: evidência exploratória acerca das propriedades psicométricas da versão portuguesa da escala de comportamentos proativos (ECP-P) de Ashford e BlackPublication . Rodrigues, Nuno; Rebelo, Teresa; Beja, Maria JoãoA proatividade individual desempenha um papel importante na integração dos novos colaboradores na organização, tendo um impacto positivo em múltiplas variáveis relacionadas com o seu respetivo processo de socialização organizacional, tais como a aprendizagem, o comprometimento organizacional e a satisfação e desempenho no trabalho. Este estudo centra-se na análise das características psicométricas da versão portuguesa (ECP-P) da escala de comportamentos proativos de Ashford e Black (1996). Trata-se de um instrumento que inclui a avaliação de três tipologias de comportamento proativo, que englobam seis comportamentos proativos específicos, designadamente o enquadramento positivo (positive framing), a atribuição de sentido (sense making, que integra os comportamentos de procura de informação e de solicitação de feedback), e o estabelecimento de relações (que inclui os comportamentos de socialização geral, de networking e de relacionamento com o supervisor). A validade de constructo e fiabilidade deste instrumento foram avaliadas tendo por base uma amostra de 102 estudantes do ensino superior, durante a realização do seu estágio de 9 meses na respetiva organização. Como esperado, os resultados da análise em componentes principais mostraram que os itens da escala se organizam numa estrutura composta por seis componentes, correspondentes aos comportamentos proativos previamente mencionados. As análises de fiabilidade relevaram valores adequados de consistência interna para a escala global e para as seis sub-dimensões. A consideração integrada destes resultados indica que a versão portuguesa da escala de Ashford e Black (1996) possui adequadas propriedades psicométricas, suportando a sua utilidade na avaliação da proatividade individual durante o processo de socialização organizacional.
- Portuguese version of Parker’s role breadth self-efficacy scale: examining Its factor structure, reliability and validity to predict work behaviourPublication . Rodrigues, Nuno; Rebelo, TeresaDrawing upon previous theorizing and empirical research efforts supporting the importance of role breadth self-efficacy (RBSE) as a key motivational antecedent of proactive forms of behaviour at work, including individual innovation, this paper reports the process of building and validating a Portuguese version of Parker’s RBSE scale. Data from two studies with independent samples of employees (N ¼ 103, N ¼ 148) pertaining to an information technology company, showed that this version (RBSE-P) has, as expected, a unidimensional structure with a high level of factor structure similarity in both samples, as well as appropriate levels of internal consis tency. Furthermore, evidence from the second sample (N ¼ 148) revealed that line with preliminary research, this construct shows validity to predict the distinctive proactive behaviour of individual innovation, evaluated by the employee’s corre sponding direct supervisors. These results support the use of this scale for assessing RBSE in Portuguese-speaking work settings and the meaningful role of this construct for predicting this criterion, which is acknowledged as an important driver of orga nizational success and competitiveness.
- Psychology in education and health IV: Proceedings of the IV Leipzig-Evora Scientific Meeting in Psychology. 1st International Scientific Meeting in Psychology, 14th and 15th October, 2019, Madeira, PortugalPublication . Galindo, Edgar; Reschke, Konrad; Franco, Glória; Pires, Heldemerina; Candeias, Adelinda; Beja, Maria João; Rodrigues, Nuno; Witruk, Evelin
- Unfolding the impact of trait emotional intelligence facets and co-worker trust on task performancePublication . Rodrigues, Nuno; Rebelo, TeresaPurpose – Building upon the relevance of emotional intelligence (EI) in predicting individual performance at work, this research paper examines the links between trait EI facets, co-worker trust, and task performance in a software engineering job. Theoretical framework – Specifically, it draws upon the Joseph and Newman cascading model to hypothesize that trait EI facets impact on task performance in a sequential way. It also empirically tests the mediating effect of co-worker trust on the link between emotion regulation and task performance. Design/methodology/approach – This study follows a predictive design with two data collection phases. In the first phase EI facets and co-worker trust were self-rated by the participants. The second phase was implemented after six months to collect the employees’ task performance ratings from direct supervisors. A final sample was obtained of 102 employees, all of whom were project software engineers. Findings – The results from structural equation modelling provided support for the expected sequential effect between the EI facets under study (from appraisal of others’ and one’s own emotions to emotion regulation). They further showed that the effect of emotion regulation on task performance is fully indirect and occurs via co-worker trust. Research Practical & Social implications – Managers should build and develop a workforce of individuals with high trait EI, since they are more able to achieve stronger levels of task performance by developing feelings of trust towards their co-workers. Originality/value – To the best of our knowledge, this is the first study to focus on the interplay between trait EI facets and co-worker trust in determining task performance at work.
- Robustez mental no ensino superior: dimensionalidade, fiabilidade do mental toughness index e análise da sua validade para a predição da intenção de abandonoPublication . Sousa, Sancho; Rodrigues, Nuno; Rebelo, TeresaA robustez mental representa um construto que tem vindo a receber interesse no âmbito da investigação recente a respeito dos antecedentes psicológicos do desempenho individual nos contextos educativos. O presente estudo desenvolve-se ao nível do ensino superior e foca-se na análise das características psicométricas do Mental Toughness Index (Gucciardi, Hanton, Gordon, Mallet, & Temby, 2015), um dos instrumentos mais utilizados na mensuração deste construto. Tendo por base uma amostra de 152 estudantes universitários, os resultados mostraram-se convergentes com a investigação internacional, revelando que o MTI possui uma estrutura unifatorial e adequada consistência interna. Os resultados evidenciaram ainda que a robustez mental constitui um preditor relevante da intenção de abandonar o ensino superior. As principais implicações destes resultados são apresentadas e discutidas.
- Incremental validity of proactive personality over the Big Five for predicting job performance of software engineers in an innovative contextPublication . Rodrigues, Nuno; Rebelo, TeresaThis study examined the incremental validity of proactive personality for predicting overall job performance over the Big Five in the context of an innovative software engineering job. Proactive personality and the Big Five were measured in a sample of 243 engineers and overall job performance was assessed through supervisor ratings in a sub-sample of 95 of these engineers. Results showed that even though proactive personality represents a valid and important predictor of performance it does not show a relevant increment on the prediction yielded by extraversion, openness, conscientiousness, emotional stability and organizational tenure. Implications for the relevancy and practical value of proactive personality for personnel selection are discussed.