Browsing by Author "Portugal, Alda"
Now showing 1 - 10 of 16
Results Per Page
Sort Options
- A bailar é que a gente se entende: o papel da comunicação nas coreografias da parentalidadePublication . Portugal, Alda; Alberto, Isabel; Beja, Maria João; Sotero, Luciana; Fonseca, Gabriela; Carvalho, Joana; Areia, Neide; Relvas, Ana PaulaA comunicação parento-filial representa uma dimensão essencial do exercício da parentalidade. Apesar de muitas famílias procurarem intervenção psicoterapêutica por considerarem que o seu problema reside na falta de comunicação, o Modelo da Pragmática da Comunicação Humana postula que é impossível não comunicar e, por esse motivo, comunicação e comportamento são sinónimos aquando da significação que se faz das relações familiares. Como uma dança (tendo os autores deste ensaio privilegiado o Bailinho da Madeira enquanto metáfora), a comunicação parento-filial rege-se por pressupostos e regras que permitem compreender e analisar a identidade de cada família e o modo como se operacionaliza a parentalidade. Tal como outras funções e tarefas, também o exercício da parentalidade se altera à medida que o ciclo vital da família evolui e, nesse sentido, os padrões de comunicação estabelecidos também se modelam, apresentando especificidades distintas em famílias com filhos em idade escolar e famílias com adolescentes. Pretende-se com este ensaio teórico reavivar os contributos do Modelo da Pragmática da Comunicação Humana para as relações familiares, bem como, apresentar uma sucinta caracterização dos padrões comunicacionais entre pais e filhos de famílias portuguesas.
- A comunicação parento-filial: estudo das dimensões comunicacionais realçadas por progenitores e por filhosPublication . Portugal, Alda; Isabel, Alberto MarquesA comunicação desempenha um papel central na relação progenitores-fi lhos, particularmente no exercício da parentalidade. Assim, foi desenhado um estudo misto (qualitativo/quantitativo) com o intuito de identifi car as dimensões da comunicação mais destacadas por pais e fi lhos (7-16 anos). Para atingir este objetivo entrevistaram-se dez progenitores e realizaram-se dois grupos focais com dez fi lhos, sem correspondência de parentesco. A análise de conteúdo revelou sete dimensões (Me tacomunicação, Problemas Comunicacionais, Partilha de Situações Problemáticas, Atitudes Filiais, Atitudes Parentais, Afeto e Estabelecimento de Regras e Limites). Cada uma destas dimensões é composta por sub-dimensões revelando consistência e coerência com a literatura teórica que tem conceptualizado a comunicação na relação parento-fi lial. Estes dados estarão na base do desenvol vimento de uma escala de avaliação da comunicação.
- Cross-sectional study of emotion understanding in portuguese childrenPublication . Franco, Glória; Franco, Maria da Glória; Beja, Maria João; Santos, N.; Roazzi, Antonio; Candeias, Adelinda; Portugal, AldaEmotion understanding in children is a complex process involving the conjuga tion of different other processes of emotional information. It has been consi dered a key component of emotional skills in young children and an important predictor social skills development. This study aims to describe the emergence of emotion understanding different components according to age and degree of complexity. The sample comprises 401 portuguese children, ages 43 to 77 months (M=64.17, DP=7.05), attending preschool, and the instruments used were the Test of Emo tion Comprehension (TEC) and Raven’s Colored Progressive Matrices (CPM). Results have shown that different components of emotion understanding do not appear all at the same time, but evolve over the years along with cognitive development. Children at earlier ages are more able to recognize the expres sion of basic emotions, but the ability to reflect upon emotions consolidates later. Results haven’t shown significant differences considering gender and socioeconomic status.
- Divertidamente: avaliação da eficácia de um programa de competências socioemocionaisPublication . Portugal, Alda; Melim, MarceloCriado no âmbito do projeto Convivialidade Escolar, o programa "Divertidamente" é composto por dez sessões semanais de uma hora, com vista a desenvolver competências socioemocionais. O presente estudo consistiu na avaliação da eficácia do programa com uma amostra de 86 crianças entre os 7 e os 11 anos. Trata-se de um estudo transversal com um desenho metodológico 2 X 2 (pré-teste vs. pós-teste). Os resultados indicam a existência de diferenças estatisticamente significativas entre o primeiro e o segundo momento de avaliação em todas as dimensões analisadas (comportamentos emocionais, situações emocionais, expressão emocional). Foram verificadas ainda diferenças em função do ano de escolaridade, sexo e existência de irmãos. O programa avaliado revelou-se, assim, uma ferramenta eficaz para utilizar em contexto escolar.
- Emerging adults and Facebook use: the validation of the Bergen Facebook Addiction Scale (BFAS)Publication . Veiga, Gustavo Ferreira da; Sotero, Luciana; Pontes, Halley M.; Cunha, Diana; Portugal, Alda; Relvas, Ana P.Based on the six key components of addiction, the Bergen Facebook Addiction Scale (BFAS) is a widely used instrument to assess Facebook addiction. This study aimed to conduct a psychometric validation in a Portuguese sample of emerging adults (ages 18 to 29 years). The construct validity analyses confirmed the one-factor solution and a statistically significant association found between Facebook addiction and Preference for Online Social Interaction, measured by the Generalized Problematic Internet Use Scale 2, warranted the scale criterion validity. Internal consistency was scrutinized using Cronbach’s α (α = .87) and stability measured by test-retest (r = .94). Associations between BFAS scores and Brief Symptom Inventory dimensions scores (e.g., interpersonal sensitivity, depression, anxiety) and the GPIUS2 subscale, deficient self-regulation, scores were evaluated. A subsample with higher levels of addiction was analyzed. In summary, the results of the present study support the use of the Portuguese version of the BFAS in both research and clinical milieus. Further implica tions for research and practice were considered.
- Epistemological development in higher education: a study at University of MadeiraPublication . Beja, Maria João; Beja, Maria João; Franco, Glória; Sousa, Fábia; Portugal, Alda; Portugal, Alda; Maria JoãoThe present study fits into the emerging adult cognitive development domain, more precisely in the analysis of higher education student’s epistemological beliefs development. The scientific literature of the area considers that student’s epistemological beliefs evolve, throughout the academic formation, of more sim plistic/absolutist forms to more complex/relativistic forms (Baxter-Magolda, 2004; Perry, 1999). However, most of the students do not reveal higher levels of epistemological complexity (Figueiredo, Pinheiro, & Huet, 2015). In this paper we present and compare the results of two studies carried out at the University of Madeira, in 2010 and 2016, respectively, which main goal was to ana lyse the epistemological development of students of higher education and the influence of social and academic variables in the epistemological development. The research adopted a quantitative methodology and the sample was composed of students from the University of Madeira (295 in study 1 and 232 in study 2), of the 1st and 2nd cycle, distributed by different academic areas. The data were evaluated through the portuguese version of the Parker Cognitive Development Inventory (Ferreira, & Bastos, 1995). The analysis of the results revealed, in both studies, a predominance of absolut ist thinking in the students of the University of Madeira, Contrary to the litera ture and the studies carried out in this field, there has not been a developmental progression in terms of an absolutist for a more relativistic thought, but rather an increase of absolutism as one advances in the academic formation, being that the students of the 2nd cycle have proved to be more absolutist than students in the 1st cycle. Concomitantly, in both studies, the epistemological development of students varies according to social and academic variables.
- Escala do impacto da dor na família (FIPS)Publication . Branco, Sandra; Portugal, Alda; Sotero, Luciana; Relvas, Ana Paula; Portugal, Alda; Marques Portugal, Alda PatríciaA Escala do Impacto da Dor na Família é a versão portuguesa da The Family Impact of Pain Scale (FIPS; Newton-John, 2005), um questionário de auto-resposta composto por 10 itens que permite avaliar o impacto da dor crónica na família. A partir de uma amostra de 51 sujeitos com dor crónica foram realizados estudos de tradução e adaptação para a população portuguesa, assim como estudos descritivos, de precisão e de validade de constructo. Os resultados demonstram uma elevada con sistência interna dos itens (α = .91). Na análise fatorial confirmatória não se verificou uma correspondência com os fatores da escala original. As correlações, com base no coeficiente de Spearman, permitem concluir que existe uma relação estatisticamente significativa entre o impacto da dor crónica na família e as crenças de autoeficácia e a depressão (r = -.754, p < .01; r = .332, p < .05, respetivamente). Futuramente, o estudo da dor crónica na família deverá contemplar, não só os sujeitos com dor crónica, como também os seus familiares.
- Facebook addiction and emerging adults: the influence of sociodemographic variables, family communication, and differentiation of selfPublication . Sotero, Luciana; Ferreira da Veiga, Gustavo; Carreira, Daniela; Portugal, Alda; Relvas, Ana P.The growing use of social networking sites places them among the most popular online activities. In particular, Facebook is gaining increasing numbers of users. For some individuals, such activity can develop into addictive online behaviour. The main objective of this study was to assess the influence of sociodemographic (e.g., gender, age), indi vidual (e.g., differentiation of self), and family (e.g., family communication) factors on Facebook addiction in Portu guese emerging adults aged between 18 and 30 years. The study included 403 participants, who followed a protocol in which several instruments were administered (e.g., COMPA, BSI, DSI-R, and BFAS). The results showed higher Face book use and a higher risk of addiction in individuals with the following characteristics: (1) female gender; (2) aged between 24 and 30 years; (3) lower differentiation of self; (4) physically or emotionally distanced from significant others (emotional cut-off); and (5) negative communication patterns with their parents. An association was also found between other psychopathological indicators (e.g., depression, anxiety, and interpersonal sensitivity) and Facebook use. Thus, the present study contributes to the field of research on online addictions and has implications for prevention and clinical intervention.
- Global study of social odor awarenessPublication . Sorokowska, Agnieszka; Groyecka, Agata; Karwowski, Maciej; Frackowiak, Tomasz; Lansford, Jennifer E; Ahmadi, Khodabakhsh; Alghraibeh, Ahmad M.; Aryeetey, Richmond; Bertoni, Anna; Bettache, Karim; Blumen, Sheyla; Błażejewska, Marta; Bortolini, Tiago; Butovskaya, Marina; Cantarero, Katarzyna; Castro, Felipe Nalon; Cetinkaya, Hakan; Chang, Lei; Chen, Bin-Bin; Cunha, Diana; David, Daniel; David, Oana A.; Dileym, Fahd A.; Domínguez Espinosa, Alejandra del Carmen; Donato, Silvia; Dronova, Daria; Dural, Seda; Fialová, Jitka; Fisher, Maryanne; Gulbetekin, Evrim; Hamamcıoğlu Akkaya, Aslıhan; Hilpert, Peter; Hromatko, Ivana; Iafrate, Raffaella; Iesyp, Mariana; James, Bawo; Jaranovic, Jelena; Jiang, Feng; Kimamo, Charles Obadiah; Kjelvik, Grete; Koç, Fırat; Laar, Amos; Lopes, Fívia de Araújo; Macbeth, Guillermo; Marcano, Nicole M; Martinez, Rocio; Mesko, Norbert; Molodovskaya, Natalya; Moradi Qezeli, Khadijeh; Motahari, Zahrasadat; Mühlhauser, Alexandra; Natividade, Jean Carlos; Ntayi, Joseph; Oberzaucher, Elisabeth; Ojedokun, Oluyinka; Omar-Fauzee, Mohd Sofian Bin; Onyishi, Ike E; Paluszak, Anna; Pierce, John D; Pillay, Urmila; Portugal, Alda; Razumiejczyk, Eugenia; Realo, Anu; Relvas, Ana Paula; Rivas, Maria; Rizwan, Muhammad; Salkičević, Svjetlana; Sarmány-Schuller, Ivan; Schmehl, Susanne; Senyk, Oksana; Sinding, Charlotte; Sorbring, Emma; Stamkou, Eftychia; Stoyanova, Stanislava; Šukolová, Denisa; Sutresna, Nina; Tadinac, Meri; Tapanya, Sombat; Teras, Andero; Tinoco Ponciano, Edna Lúcia; Tripathi, Ritu; Tripathi, Nachiketa; Tripathi, Mamta; Uhryn, Olja; Yamamoto, Maria Emília; Yoo, Gyesook; Sorokowski, PiotrOlfaction plays an important role in human social communication, including multiple domains in which people often rely on their sense of smell in the social context. The importance of the sense of smell and its role can however vary inter-individually and culturally. Despite the growing body of literature on differences in olfactory performance or hedonic preferences across the globe, the aspects of a given culture as well as culturally universal individual differences affecting odor awareness in human social life remain unknown. Here, we conducted a large-scale analysis of data collected from 10 794 participants from 52 study sites from 44 countries all over the world. The aim of our research was to explore the potential individual and country-level correlates of odor aware ness in the social context. The results show that the individual characteristics were more strongly related than country-level factors to self-reported odor awareness in different social contexts. A model including individual-level predictors (gender, age, material situation, education, and pre ferred social distance) provided a relatively good fit to the data, but adding country-level predictors (Human Development Index, population density, and average temperature) did not improve model parameters. Although there were some cross-cultural differences in social odor awareness, the main differentiating role was played by the individual differences. This suggests that people living in different cultures and different climate conditions may still share some similar patterns of odor awareness if they share other individual-level characteristics.
- Helicopter parenting instrument: estudos psicométricos iniciais com adultos emergentesPublication . Borges, Daniela; Portugal, Alda; Magalhães, Eunice; Sotero, Luciana; Lamela, Diogo; Prioste, AnaO presente trabalho apresenta evidências de validade e fidelidade do Helicopter Parenting Instrument (HPI) no contexto português. Este instrumento avalia a perceção dos filhos sobre comportamentos parentais inapropriados face à sua etapa desenvolvimental (e.g., proteção excessiva, tomada de decisão pelos filhos). Participaram 187 adultos emergentes, com idades compreendidas entre os 18 e os 25 anos, respondendo a um questionário sociodemográfico, ao HPI, ao Inventário de Sintomas Psicopatológicos (BSI) para avaliar a sintomatologia ansiosa e depressiva; ao Inventário do Clima Familiar (ICF) para avaliar a coesão e o conflito familiares; e à Escala das Dimensões do Desenvolvimento Identitário (DIDS) para avaliar o desenvolvimento identitário. Evidências de validade de constructo foram obtidas através da análise fatorial confirmatória realizada, que revelou um modelo unidimensional ajustado aos dados, assim como de validade convergente a partir das correlações entre o HPI e BSI, ICF e DIDS. Foi também obtido um valor de consistência interna satisfatório.