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  • Acerca da associação entre ethos e pathos na retórica da publicidade
    Publication . Mateus, Samuel
    A persuasão pelo carácter (Ethos) é frequentemente insinuada, aludida ou sugerida sem que, contudo, tal ocorra de forma necessariamente declarada. Trata-se, neste caso, de mostrar que o orador é digno de fé e, ao fazê-lo, procura-se que essa confiança induzida se derrame sobre as teses que submete ao assentimento do auditório. Contudo, esta demonstração não se reduz ao momento da enunciação. A Publicidade, enquanto mensagem de pendor claramente persuasivo, assume hoje esta condição insinuada – não necessariamente explícita – do Ethos. Este artigo não averigua os usos do Ethos na Publicidade (os usos de autoridade ou de credibilidade), mas antes a natureza ética (Ethos) da Publicidade. Trata-se, pois, de procurar o “Ethos” da Publicidade em vez do “Ethos” na Publicidade. Isto significa reconhecer uma mobilização dinâmica e negociada entre as três provas retóricas: Logos, Ethos, Pathos e, em particular, no caso da Publicidade contemporânea, entre Ethos e Pathos. Identificamos as principais características do Ethos da Publicidade e demonstramos a imbricação entre Ethos e Pathos através da análise de dois anúncios de Publicidade, os quais apontam para a possibilidade do Pathos auxiliar o processo de absorção ou interiorização de conceitos e afirmações intelectuais associados ao Ethos. Assim, no caso da Publicidade, credibilidade e afectividade não estão tão distantes como a Retórica Clássica aristotélica poderia fazer crer.
  • Communicative silences in political communication
    Publication . Mateus, Samuel
    Traditionally, silence has been related to citizen disengagement and disempowerment. Indeed, at first light, the growth of silence is linked to deficits in democracy since silence is understood as passivity while action and speech are the dominant, and sometimes exclusive, modes of political praxis. But silence can mean different things to politics. It can assume a coercive dimension when it is imposed over marginalized groups (the powerless); nevertheless, it can also assume a form of resistance and empowerment when it condenses self-assertion and becomes a form to navigate relations of power. In this paper, we contribute to a politics of silence by examining how silence can be a factor of empowerment and liberty. Focusing on the notion of “communicative silences”, we posit that silence is not a dysfunction of political communication but a significant element of democracy. Far from being a pathology, silence can also be another mode of communication, one that it is separate from speech.
  • Retórica da publicidade pandémica
    Publication . Mateus, Samuel
    Ao mesmo tempo que o mundo foi assolado pelo confinamento global e pela devastação causada pela epidemia de COVID-19, também a indústria da publicidade sofreu um substancial abalo, o qual lhe coloca enormes desafios. Este artigo investiga as estratégias discursivas de adaptação que o discurso publicitário pandémico regista e, particularmente, identifica as principais mensagens veiculadas. Embora possa pautar-se por ser um espaço de evasão e entretenimento, no caso da pandemia de COVID-19, a publicidade analisada reflete as transformações sociais experienciadas pelos indivíduos e coloca-se como uma voz responsável que não só assume os deveres de distanciamento social, como dá o exemplo a seguir. Assim, as marcas, através da publicidade, assumem-se como protagonistas e agentes relevantes dos comportamentos responsáveis, contribuindo, desta forma, para o desenvolvimento da imagem de marca. Adotando um ponto de vista retórico, é examinada a construção das mensagens a partir da sua Invenção, Disposição, Elocução e Ação. Conclui-se que existe uma enorme uniformidade na construção retórica da publicidade pandémica, em que a Invenção se concentra na tese “separados mas juntos” e se desdobra em duas subteses: “vamos conseguir ultrapassar isto juntos”; e “sempre estivemos presentes e sempre estaremos”. At the same time that the world was devastated by the COVID-19 epidemic and global confinement c, the advertising industry suffered a substantial shake, which poses enormous challenges. This article investigates the adaptation of discursive strategies that the pandemic advertising discourse records and, particularly, identifies the main messages conveyed. Although it may be a space for evasion and entertainment, in the case of the COVID-19 pandemic, the analysed advertising reflects the social transformations experienced by individuals and stands as a responsible voice that fulfils the duties of social distancing and sets the examples to be followed. Thus, brands, through advertising, assume themselves as protagonists and relevant agents of responsible behaviour, thus contributing to the development of brand image. Adopting a rhetorical point of view, the construction of messages is examined from their Invention, Arrangement, Style and Delivery. It is concluded that there is an enormous uniformity in the rhetorical construction of pandemic advertising, in which the Invention focuses on the thesis "separated but together" and unfolds in two sub-thesis: "we will overcome this together"; and "we have always been present and will always be".
  • Welcome to media rhetoric: where human persuasion and technological means collide
    Publication . Mateus, Samuel
    The social world is made of rhetorical practices that constitute our sense of self. We are always using some kind of rhetoric exhorting others to understand our thoughts and influencing them to adopt new forms of doing and thinking. Central to persuasive communication today are Media. They not only help shape rhetoric, they are also a key means of disseminating rhetorical discourses. Media Rhetoric expression marks a fundamental stage of human communication and the development of civilization where Media became key rhetorical actors and social players. In this essay the scope of Media Rhetoric is briefly presented along with a discussion of two central fields of Media Rhetoric today - advertising and digital rhetoric. By focusing on two case-studies – a print advertising campaign by Canadian Journalists for Free Expression (CJFE) and the QuitNow app – I demonstrate how persuasive strategies evolved in mediatized societies. Closing the article, some notes on Media Rhetoric from a Policymaking perspective are offered and reasons advanced to consider it, in the near future, as an important object of public attention.
  • Porous frontiers: priming as an extension of agenda setting and framing as a complementary approach
    Publication . Mateus, Samuel
    Agenda setting and priming both work under the premise that media affect audience evaluations by influencing the likelihood of some issues rather than other coming to mind. Framing, in turn, rests on the idea that, by representing the world in a certain way, media influence people to think about the world in particular ways. Agenda setting, priming and framing all suggest that media messages participate in the formation of the public knowledge and that knowledge is activated and used in politically relevant decisions. This paper provides a concise, accessible and clear overall perspective on these three theories and aims to provide theoretical and methodological clarifications that may lead to a better accommodation of these three ways of conceptualizing media influence on public opinion.The first part characterizes and elucidates on the meaning of priming and framing as traditionally being seen as an extension and a sub-species of agenda setting. It argues that although priming may be conceived as an extension of agenda setting,framing is not a sub species of agenda setting. In the second part, it contends that agenda setting and framing constitute different strands of research – namely, media effects based on an accessibility model and on a social constructivist, applicability model – and that, as such, they develop themselves autonomously and independently, even if they complementeach other.
  • Mediatização da memória
    Publication . Mateus, Samuel
    Em tempos de intensa mediatização, aparece o problema da potencial desfragmentação da memória perante um espaço virtual aberto e infinito. Compreender o papel da memória nas sociedades contemporâneas implica contemplar sua expansão mediatizada, responsável pela profusão e aceleração da produção de traços memoriais pelas sociedades. Este artigo apresenta as principais correntes de pensamento dos estudos da memória e traça as atuais implicações políticas e sociais da memória. Além disso, analisa o papel dos media sobre a noção de memória, nomeadamente, o paradoxo da memória digital, o encurtamento e a poluição da memória provocada pelos media digitais, e a internet como uma espécie de memória palimpséstica da atualidade.