Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
572.87 KB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
Este estudo centra-se na avaliação da aprendizagem profissional no estágio supervisionado, no
âmbito de uma abordagem autêntica e participativa à avaliação. Pretende, mais especificamente,
analisar a evolução de estagiárias/os ao nível da aprendizagem em domínios estruturantes do
perfil específico de desempenho docente do educador de infância. Participaram no estudo 41
estudantes que frequentaram um Mestrado em Educação Pré-Escolar, nos anos letivos de 2012-
13 e 2013-14. Foram analisados os dados decorrentes da utilização da grelha de avaliação sobre
os processos de desenvolvimento na prática pedagógica supervisionada, em quatro domínios
(observação, planificação, ação e reflexão), em dois momentos: avaliação reguladora e avaliação
final. As análises efetuadas permitiram verificar que há diferenças estatisticamente significativas
nos quatro domínios analisados, entre os dois momentos de avaliação, revelando evolução
das/os alunas/os. Estes dados permitem retirar ilações acerca dos percursos evolutivos das/os
estudantes em domínios estruturantes da aprendizagem profissional, e acerca da eficácia
percebida dos processos formativos.
This study focuses on the assessment of professional learning in supervised practicum, while relying onan authentic and participatory approach to assessment. More specifically, it intends to analyse the evolution of prospective early childhood teachers concerning their learning in core domains of the specific professional profile. Forty one students from a Master in Pre-School Education in the academic years of 2012-13 and 2013-14 participated in this study. Data were collected through the assessment grid on the processes of development in supervised pedagogical practice, comprising four domains (observation, planning, action and reflection) in two different moments: regulatory assessment and final assessment. Analyses point to statistically significant differences between the two moments, showing evolution of students. Data allow to draw some considerations about evolutive pathways of students regarding core domains of professional learning, and about the perceived effectiveness of education/training processes.
This study focuses on the assessment of professional learning in supervised practicum, while relying onan authentic and participatory approach to assessment. More specifically, it intends to analyse the evolution of prospective early childhood teachers concerning their learning in core domains of the specific professional profile. Forty one students from a Master in Pre-School Education in the academic years of 2012-13 and 2013-14 participated in this study. Data were collected through the assessment grid on the processes of development in supervised pedagogical practice, comprising four domains (observation, planning, action and reflection) in two different moments: regulatory assessment and final assessment. Analyses point to statistically significant differences between the two moments, showing evolution of students. Data allow to draw some considerations about evolutive pathways of students regarding core domains of professional learning, and about the perceived effectiveness of education/training processes.
Description
Keywords
Avaliação Estágio supervisionado Aprendizagem profissional Educação de infância Assessment Supervised practicum Professional learning Early childhood education . Faculdade de Artes e Humanidades
Citation
Araújo, S. B., & Antunes, A. P. (2017). Avaliação do estágio supervisionado: perfis evolutivos na formação de educadoras/es de infância = Assessment of the supervised practicum: evolutive profiles in thetraining of early childhood teachers. Eduser-Revista de educação, 9(2), 28-41.
Publisher
Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Bragança