Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
523.5 KB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
A epistemologia e a história da Ciência desempenham um papel importante na
deteção de dificuldades de aprendizagem num determinado campo do conheci mento e no direcionamento de estratégias com vista à sua eliminação. Este estudo,
de natureza quantitativa, teve por objetivo conhecer as perceções de 26 professores,
que trabalhavam numa escola de Luanda, sobre a imagem da Ciência. Aplicou-se
um questionário, com base no INPECIP. A imagem da Ciência que os docentes
transmitem varia entre uma visão racionalista e uma empirista, sendo que alguns
não revelam, efetivamente, a imagem da Ciência que veiculam aos seus alunos.
Numa análise mais fina, perfilham-se conceções ligadas a um modelo de relati vismo epistemológico, que considera o conhecimento científico como produto da
interação entre o pensamento e a realidade. O erro é entendido, também, como
ponto de partida para novas teorias e, em função disso, desempenha um importan te papel no avanço da Ciência.
Epistemology and the history of science play an important role in detecting learning disabilities in a given field of knowledge and in directing strategies for their elimination. This quantitative study aimed to understand the perceptions of 26 teachers working in a Luanda school about the image of science. A question naire based on INPECIP by Martín del Pozo was applied. The image of science that teachers convey varies between a rationalist and an empiricist view, and some do not effectively reveal the image of science they convey to their students. In a finer analysis, conceptions linked to a model of epistemological relativism, which con siders scientific knowledge as the product of the interaction between thought an reality. Error is also understood as a starting point for new theories and, as a result, play an important role in the advancement of science.
Epistemology and the history of science play an important role in detecting learning disabilities in a given field of knowledge and in directing strategies for their elimination. This quantitative study aimed to understand the perceptions of 26 teachers working in a Luanda school about the image of science. A question naire based on INPECIP by Martín del Pozo was applied. The image of science that teachers convey varies between a rationalist and an empiricist view, and some do not effectively reveal the image of science they convey to their students. In a finer analysis, conceptions linked to a model of epistemological relativism, which con siders scientific knowledge as the product of the interaction between thought an reality. Error is also understood as a starting point for new theories and, as a result, play an important role in the advancement of science.
Description
Keywords
Imagem da Ciência Professores Empirismo Racionalismo Obstáculos epistemológicos Science image Teachers Empiricism Rationalism Epistemological obstacles . Faculdade de Ciências Sociais
Citation
Publisher
Centro de Investigação em Educação da Universidade da Madeira