Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
219.53 KB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
A proposta de Autonomia e Flexibilidade Curricular (AFC), corporificada no Decreto-Lei n.º 55/2018
reconhece o espaço escolar como lugar de decisão e de gestão do currículo e atribui a professores e
alunos a coautoria e cogestão das múltiplas situações pedagógicas, onde a aprendizagem se funde
na participação, expressão da natureza ativa do aprendiz. Esta nova abordagem culturalmente
significativa, impõe a reorganização do espaço pedagógico e a criação de ambientes de
aprendizagem inovadores.
É para esta reflexão que intentamos contribuir, partindo da análise concetual sobre a AFC e a
Inovação Pedagógica, exercício teórico essencial à pesquisa encetada, no âmbito de um Pós Doutoramento em Ciências da Educação em curso na Faculdade de Psicologia e Ciências da
Educação na Universidade do Porto.
The proposal for Curricular Autonomy and Flexibility (AFC), embodied in Decree-Law No. 55/2018, recognizes the school space as a place for decision and curriculum management and attributes to teachers and students the co-authorship and co-management of multiple pedagogical situations, where learning is based on participation, an expression of the learner's active nature. This new culturally significant approach requires the reorganization of the pedagogical space and the creation of innovative learning environments. It is to this reflection that we intend to contribute, starting from the conceptual analysis on AFC and Pedagogical Innovation, a theoretical exercise essential to the research undertaken, within the scope of a Post-Doctorate in Educational Sciences in progress at the Faculty of Psychology and Educational Sciences at the University from Porto.
The proposal for Curricular Autonomy and Flexibility (AFC), embodied in Decree-Law No. 55/2018, recognizes the school space as a place for decision and curriculum management and attributes to teachers and students the co-authorship and co-management of multiple pedagogical situations, where learning is based on participation, an expression of the learner's active nature. This new culturally significant approach requires the reorganization of the pedagogical space and the creation of innovative learning environments. It is to this reflection that we intend to contribute, starting from the conceptual analysis on AFC and Pedagogical Innovation, a theoretical exercise essential to the research undertaken, within the scope of a Post-Doctorate in Educational Sciences in progress at the Faculty of Psychology and Educational Sciences at the University from Porto.
Description
Keywords
Autonomia e flexibilidade curricular Inovação pedagógica Ambientes de aprendizagem Gestão curricular Trabalho colaborativo Curricular autonomy and flexibility Pedagogical innovation Learning environments Curricular management Collaborative work . Faculdade de Ciências Sociais
Citation
Pereira, G., Fraga, N., & Cosme, A. (2021). Autonomia e flexibilidade curricular: percursos de inovação pedagógica?. In Liberdade, equidade e emancipação: atas do XV congresso da Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação.
Publisher
Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto