Publicações em Atas de Congressos/Conferências, etc.
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Publicações em Atas de Congressos/Conferências, etc. by Title
Now showing 1 - 10 of 579
Results Per Page
Sort Options
- 23 ways to nudge: a review of technology-mediated nudging in human-computer interactionPublication . Caraban, Ana; Karapanos, Evangelos; Gonçalves, Daniel; Campos, PedroTen years ago, Thaler and Sunstein introduced the notion of nudging to talk about how subtle changes in the ‘choice archi tecture’ can alter people's behaviors in predictable ways. This idea was eagerly adopted in HCI and applied in multiple con texts, including health, sustainability and privacy. Despite this, we still lack an understanding of how to design effective technology-mediated nudges. In this paper we present a sys tematic review of the use of nudging in HCI research with the goal of laying out the design space of technology-mediated nudging –the why (i.e., which cognitive biases do nudges combat) and the how (i.e., what exact mechanisms do nudges employ to incur behavior change). All in all, we found 23 distinct mechanisms of nudging, grouped in 6 categories, and leveraging 15 different cognitive biases. We present these as a framework for technology-mediated nudging, and discuss the factors shaping nudges’ effectiveness and their ethical implications.
- À espera que as palavras cheguem: sobre a vida e a escrita em António Lobo AntunesPublication . Moniz, Ana IsabelEsta comunicação propõe-se apresentar uma reflexão sobre a problemática da auto biografia em António Lobo Antunes. Neste sentido, procuraremos analisar se a sua escrita tem por objectivo “escrever a vida” de maneira intencional ou apenas procurando a verdade histórica, sublinhando a questão da fronteira que separa a verdade da ficção.
- A importância da participação nas feiras de ciências no período da pandemia da COVID-19Publication . Brito, Fernanda Pereira de; Lapa, Jancarlos Menezes
- A pandemia como fator de mudanças no IFBA: as lições para uma organização em tempos de crisePublication . Santos, Maria Luz; Mota, Luzia Matos
- A pandemia da inatividade: as ferramentas digitais como instrumento de atuaçãoPublication . Lopes, Hélder; Gouveia, Élvio; Rodrigues, Ana; França, Cíntia; Antunes, Hélio; Lopes, Helder; Gouveia, Élvio Rúbio; Rodrigues, Ana; França, Cíntia; Antunes, Hélio
- A profissão docente em tempos de pandemiaPublication . Fernandes, Adérita; Correia, Fernando; Fernandes, Adérita; Correia, Fernando Luís Sousa
- A psicologia escolar e educacional na regulação emocional de estudantes frente às disrupturas psicossociais no período pandêmico: um relato de experiênciaPublication . Tavares, Camila; Carneiro, Tereza Kelly
- A resposta educativa da Proteção Civil Europeia (Echo) à COVID-19Publication . Rodrigues, Liliana; Freitas, Gregório; Rodrigues, Liliana; de Vasconcelos de Freitas, Gregório Magno
- Abalearn: a risk-sensitive approach to self-play learning in AbalonePublication . Campos, Pedro; Langlois, ThibaultThis paper presents Abalearn, a self-teaching Abalone pro gram capable of automatically reaching an intermediate level of play without needing expert-labeled training examples, deep searches or ex posure to competent play. Our approach is based on a reinforcement learning algorithm that is risk seeking, since defensive players in Abalone tend to never end a game. We show that it is the risk-sensitivity that allows a successful self-play training. We also propose a set of features that seem relevant for achiev ing a good level of play. We evaluate our approach using a fixed heuristic opponent as a bench mark, pitting our agents against human players online and comparing samples of our agents at different times of training.
- Uma abordagem tática ao jogo: o ensino dos jogos desportivos coletivos de invasãoPublication . Malho, Hélvio; Oliveira, Ricardo; Gaspar, Maria; Freitas, Bruno; Gouveia, Élvio R.Os jogos desportivos coletivos de invasão (JDC-I) assumem uma grande expressão no curriculum da Educação Física no contexto escolar. A forma como os JDC-I têm sido tradicionalmente ensinados na escola é problemática, uma vez que se privilegia o ensino dos skills em detrimento da consciência tática, crítica para uma melhor performance em jogo. Partindo do pressuposto que os estudantes transferem aprendizagens do conhecimento de um jogo para outro jogo, dentro da mesma categoria, provavelmente, seja mais sensato e rentável ensinar os JDC-I partindo de objetivos táticos similares (problemas táticos). Neste sentido, os princípios de jogo operacionais do ataque e da defesa, emergem como conteúdos de ensino transversais ao ensino dos jogos nas aulas de Educação Física. Entendemos que o ensino dos JDC-I de uma forma integrada, recorrendo a uma abordagem tática ao jogo, é uma forma de rentabilizar o processo de ensino aprendizagem ao longo do ano letivo escolar. A investigação, embora escassa, tem demostrado que este tipo de abordagem torna as aulas mais motivantes, mais dinâmicas e potenciadoras da criatividade do aluno.
