Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
281.7 KB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
O domínio da literacia matemática diz respeito à “capacidade de um indiví duo formular, aplicar e interpretar a matemática em contextos diversos. Inclui
raciocinar matematicamente e utilizar conceitos matemáticos, processos, factos e
ferramentas para descrever, explicar e prever fenómenos” (OCDE, 2017, p. 7). Um
enquadramento que fundamente a educação matemática numa perspetiva de li teracia matemática, deverá assentar em cenários de aprendizagem que apelem à
atividade matemática dos alunos que priorize a construção e utilização do conhe cimento matemático, visando o desenvolvimento de capacidades ligadas à reso lução de problemas, ao raciocínio matemático, às representações matemáticas,
à comunicação e às conexões internas e externas da matemática (NCTM, 2007).
Nesta comunicação discutir-se-á de que forma o design de cenários de aprendi zagem (Carroll, 1999) na formação inicial de professores, contribui para a criação
de ambientes de aprendizagem promotores do desenvolvimento da literacia matemática.
The domain of mathematical literacy concerns to the “ability of an individual to formulate, apply and interpret mathematics in several contexts. It includes mathe matical reasoning and using mathematical concepts, processes, facts and tools to describe, explain and predict phenomena” (OECD, 2017, p. 7). An approach that con ceptualize mathematical education on a mathematical literacy perspective should be based on learning scenarios that appeal to students’ mathematical activity that prioritizes construction and use of mathematical knowledge, aiming to develop skills in the field of problem-solving, mathematical reasoning, mathematical representations, communication, and in the internal and external mathematical nections (NCTM, 2007). In this communication we intend to discuss how the design of learning scenarios (Carroll, 1999) by pre-service teachers contributes to the con struction of learning environments that promote mathematical literacy.
The domain of mathematical literacy concerns to the “ability of an individual to formulate, apply and interpret mathematics in several contexts. It includes mathe matical reasoning and using mathematical concepts, processes, facts and tools to describe, explain and predict phenomena” (OECD, 2017, p. 7). An approach that con ceptualize mathematical education on a mathematical literacy perspective should be based on learning scenarios that appeal to students’ mathematical activity that prioritizes construction and use of mathematical knowledge, aiming to develop skills in the field of problem-solving, mathematical reasoning, mathematical representations, communication, and in the internal and external mathematical nections (NCTM, 2007). In this communication we intend to discuss how the design of learning scenarios (Carroll, 1999) by pre-service teachers contributes to the con struction of learning environments that promote mathematical literacy.
Description
Keywords
Literacia matemática Cenários de aprendizagem Mathematical literacy Learning scenarios . Faculdade de Ciências Exatas e da Engenharia
Citation
Publisher
Centro de Investigação em Educação da Universidade da Madeira