Advisor(s)
Abstract(s)
O senso comum, também denominado de ponto de vista natural, tende a ver-se
como um ponto de vista lúcido disponível para as revisões de perspetivas que se
venham a impor. Ora, o nosso ponto de vista não é um livre olhar. É antes um servo
olhar. Há uma prevalência das teses naturalmente constituídas sobre as que sejam
inovadoras.
As teses alternativas ao modo natural de compreender o mundo são residuais,
quer dizer, não estão presentes permanentemente. Parece, pois, que a educação se
constitui sobre uma condição que implica a sua própria ineficácia. Não acontece
que se suprima o senso comum. O que se produz em resultado da educação é a
coexistência de duas perspetivas diferentes, mas que não leva de modo algum a
uma crise de desorientação.
A perspetiva natural sobrevive a esta aparência de coexistência e de prevalência
daquilo que foi ensinado.
Common sense, also knowed as a natural point of view, tends to see itself as a lucid point of view available for the prospective revisions that may be imposed. Our views aren’t free views. It is rather a slave look. There is a prevalence of naturally constituted theses over innovative ones. The alternative theses to the natural way of understanding the world are resid ual and they are not permanently present. It seems, therefore, that education is constituted under a condition that implies its own ineffectiveness. Common sense is not suppressed. The result of education is the coexistence of two different per spectives, but in no way leads to a crisis of disorientation. The natural perspective survives this appearance of coexistence and prevalence of what has been taught.
Common sense, also knowed as a natural point of view, tends to see itself as a lucid point of view available for the prospective revisions that may be imposed. Our views aren’t free views. It is rather a slave look. There is a prevalence of naturally constituted theses over innovative ones. The alternative theses to the natural way of understanding the world are resid ual and they are not permanently present. It seems, therefore, that education is constituted under a condition that implies its own ineffectiveness. Common sense is not suppressed. The result of education is the coexistence of two different per spectives, but in no way leads to a crisis of disorientation. The natural perspective survives this appearance of coexistence and prevalence of what has been taught.
Description
Keywords
Senso comum Ciência Razão Educação Ontologia Common sense Science Reason Education Ontology . Faculdade de Ciências Sociais
Citation
Publisher
Centro de Investigação em Educação da Universidade da Madeira (CIE-UMa)