Publicações em Atas de Congressos/Conferências, etc.
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- 23 ways to nudge: a review of technology-mediated nudging in human-computer interactionPublication . Caraban, Ana; Karapanos, Evangelos; Gonçalves, Daniel; Campos, PedroTen years ago, Thaler and Sunstein introduced the notion of nudging to talk about how subtle changes in the ‘choice archi tecture’ can alter people's behaviors in predictable ways. This idea was eagerly adopted in HCI and applied in multiple con texts, including health, sustainability and privacy. Despite this, we still lack an understanding of how to design effective technology-mediated nudges. In this paper we present a sys tematic review of the use of nudging in HCI research with the goal of laying out the design space of technology-mediated nudging –the why (i.e., which cognitive biases do nudges combat) and the how (i.e., what exact mechanisms do nudges employ to incur behavior change). All in all, we found 23 distinct mechanisms of nudging, grouped in 6 categories, and leveraging 15 different cognitive biases. We present these as a framework for technology-mediated nudging, and discuss the factors shaping nudges’ effectiveness and their ethical implications.
- À espera que as palavras cheguem: sobre a vida e a escrita em António Lobo AntunesPublication . Moniz, Ana IsabelEsta comunicação propõe-se apresentar uma reflexão sobre a problemática da auto biografia em António Lobo Antunes. Neste sentido, procuraremos analisar se a sua escrita tem por objectivo “escrever a vida” de maneira intencional ou apenas procurando a verdade histórica, sublinhando a questão da fronteira que separa a verdade da ficção.
- Abalearn: a risk-sensitive approach to self-play learning in AbalonePublication . Campos, Pedro; Langlois, ThibaultThis paper presents Abalearn, a self-teaching Abalone pro gram capable of automatically reaching an intermediate level of play without needing expert-labeled training examples, deep searches or ex posure to competent play. Our approach is based on a reinforcement learning algorithm that is risk seeking, since defensive players in Abalone tend to never end a game. We show that it is the risk-sensitivity that allows a successful self-play training. We also propose a set of features that seem relevant for achiev ing a good level of play. We evaluate our approach using a fixed heuristic opponent as a bench mark, pitting our agents against human players online and comparing samples of our agents at different times of training.
- Uma abordagem tática ao jogo: o ensino dos jogos desportivos coletivos de invasãoPublication . Malho, Hélvio; Oliveira, Ricardo; Gaspar, Maria; Freitas, Bruno; Gouveia, Élvio R.Os jogos desportivos coletivos de invasão (JDC-I) assumem uma grande expressão no curriculum da Educação Física no contexto escolar. A forma como os JDC-I têm sido tradicionalmente ensinados na escola é problemática, uma vez que se privilegia o ensino dos skills em detrimento da consciência tática, crítica para uma melhor performance em jogo. Partindo do pressuposto que os estudantes transferem aprendizagens do conhecimento de um jogo para outro jogo, dentro da mesma categoria, provavelmente, seja mais sensato e rentável ensinar os JDC-I partindo de objetivos táticos similares (problemas táticos). Neste sentido, os princípios de jogo operacionais do ataque e da defesa, emergem como conteúdos de ensino transversais ao ensino dos jogos nas aulas de Educação Física. Entendemos que o ensino dos JDC-I de uma forma integrada, recorrendo a uma abordagem tática ao jogo, é uma forma de rentabilizar o processo de ensino aprendizagem ao longo do ano letivo escolar. A investigação, embora escassa, tem demostrado que este tipo de abordagem torna as aulas mais motivantes, mais dinâmicas e potenciadoras da criatividade do aluno.
- Acerca da associação entre ethos e pathos na retórica da publicidadePublication . Mateus, SamuelA persuasão pelo carácter (Ethos) é frequentemente insinuada, aludida ou sugerida sem que, contudo, tal ocorra de forma necessariamente declarada. Trata-se, neste caso, de mostrar que o orador é digno de fé e, ao fazê-lo, procura-se que essa confiança induzida se derrame sobre as teses que submete ao assentimento do auditório. Contudo, esta demonstração não se reduz ao momento da enunciação. A Publicidade, enquanto mensagem de pendor claramente persuasivo, assume hoje esta condição insinuada – não necessariamente explícita – do Ethos. Este artigo não averigua os usos do Ethos na Publicidade (os usos de autoridade ou de credibilidade), mas antes a natureza ética (Ethos) da Publicidade. Trata-se, pois, de procurar o “Ethos” da Publicidade em vez do “Ethos” na Publicidade. Isto significa reconhecer uma mobilização dinâmica e negociada entre as três provas retóricas: Logos, Ethos, Pathos e, em particular, no caso da Publicidade contemporânea, entre Ethos e Pathos. Identificamos as principais características do Ethos da Publicidade e demonstramos a imbricação entre Ethos e Pathos através da análise de dois anúncios de Publicidade, os quais apontam para a possibilidade do Pathos auxiliar o processo de absorção ou interiorização de conceitos e afirmações intelectuais associados ao Ethos. Assim, no caso da Publicidade, credibilidade e afectividade não estão tão distantes como a Retórica Clássica aristotélica poderia fazer crer.
- Adaptação de uma escala de avaliação do engagement no trabalho do professor (UWES)Publication . Capelo, Maria Regina Teixeira Ferreira; Pocinho, MargaridaEste estudo avalia as dimensões do engagement que os professores utilizam para lidar com o seu trabalho docente. Para a avaliação das dimensões utilizou-se a Utrecht Work Engagement Scale (UWES) elaborada por Schaufeli e Bakker (2003), distinguindo-se as variáveis vigor, dedicação e absorção. Os resultados obtidos nesta investigação (N=54) coincidem com estudos anteriores quanto à consistência interna das três subescalas, que é estável e satisfatória. Revelam também que a UWES apresenta-se como um instrumento válido e adequado para ser utilizado em investigações futuras.
- Adapted raised cosine window function for array factor control with dynamic range ratio limitationPublication . Santos, Filipe E. S.; Azevedo, Joaquim A. R.The use of window functions to improve the side lobe level of antenna arrays is hindered by high value of excitation currents dynamic range ratio. This paper proposes a fast and iterative window function generation strategy aimed at achieving improved side lobe level starting from a preset current dynamic range ratio. Based on this strategy a new window function is developed for standard set of conditions.
- AdaptNow: a revamped look for the web: an online web enhancement tool for the elderlyPublication . Dias, Roberto; Bermúdez i Badia, SergiElderly population will become the largest age group of our society in the next twenty years. Consequently, we need to be able to accommodate technologies to the needs of this population. AdaptNow is a web-based application that allows users to adapt existing webpages and turn them more accessible and user friendly. Users can do so directly from any web browser thanks to AdaptNow's user personalization and automatic adaptation artificial intelligence algorithms. In this paper we present the design and implementation of AdaptNow, a solution that improves navigation on the web for elderly users.
- AI-Rehab: a framework for AI driven neurorehabilitation training - the profiling challengePublication . Fermé, Eduardo; Bermúdez i Badia, Sergi; Sirsat, Manisha; Almeida, YuriOne of the health clinic challenges is rehabilitation therapy cognitive impairment that can happen after brain injury, dementia and in normal cognitive decline due to aging. Current cognitive rehabilitation therapy has been shown to be the most effective way to address this problem. However, a) it is not adaptive for every patient, b) it has a high cost, and c) it is usually implemented in clinical environments. The Task Generator (TG) is a free tool for the generation of cognitive training tasks. However, TG is not designed to adapt and monitor the cognitive progress of the patient. Hence, we propose in the BRaNT project an enhancement of TG with belief revision and machine learning techniques, gamification and remote monitoring capabilities to enable health professionals to provide a long-term personalized cognitive rehabilitation therapy at home. The BRaNT is an interdisciplinary effort that addresses scientific limitations of current practices as well as provides solutions towards the sustainability of health systems and contributes towards the improvement of quality of life of patients. This paper proposes the AI-Rehab framework for the BRaNT, explains profiling challenge in the situation of insufficient data and presents an alternate AI solutions which might be applicable once enough data is available.