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- Tourist events and satisfaction: a product of regional tourism competitivenessPublication . Teixeira, Sérgio; Ferreira, João J. M.; Almeida, António; Parra-Lopez, EduardoPurpose – This study aims to analyze the contribution of tourist event and satisfaction with tourism events as a product of regional tourism competitiveness, as well as evaluate factors of competitiveness. Design/methodology/approach – The research followed a quantitative methodology by conducting a questionnaire on the four largest tourist events in Madeira (Carnival, Flower Festival, Atlantic Festival and Wine Festival), an insular island located in Portugal. Findings – The sample consisted of 2,262 tourists surveyed during the year 2017 and structural equation models were used as the statistical method. Results showed that satisfaction is reflected in the client’s loyalty to the choice of a tourist destination and also contributes directly and indirectly to the regional tourist competitiveness. Originality/value – This study contributes to the valorization of local and regional events, perceived by the level of satisfaction and loyalty of tourists, as products of regional competitiveness of a tourist destination.
- Impacto econômico da inoperacionalidade do Aeroporto Internacional da Madeira – Cristiano RonaldoPublication . Machado, Luiz Pinto; Almeida, António; Camacho, Élvio; Teles, Susana
- Turismo e mono indústria, a emergência da mudança - O caso da Ilha do Porto Santo - Contributo para a recuperação da economia das ilhasPublication . Machado, Luiz Pinto; Almeida, António
- A study on the economic impact of the 2001 Madeira airport enlargementPublication . Almeida, António; Barros, VeraO alargamento do Aeroporto da Madeira em 2001 supunha-se catalisador da procura turística e capaz de reconverter o turismo madeirense e, assim, reforçar a dinâmica de desenvolvimento regional. Sete anos volvidos, importa avaliar os seus impactos, mormente no que respeita à criação de novas rotas turísticas e desenvolvimento da procura. Baseados em dados estimámos o impacto do alargamento em termos de procura e PIB. Os resultados mostram um crescimento moderado a partir de 2001, mas é de admitir que, sem ele, ter-se-ia assistido a um desempenho menos favorável. A metodologia proposta constitui, contudo, um ponto de partida na abordagem à problemática dos transportes em geral e da oferta de transporte aéreo no contexto do desenvolvimento regional em particular.
- Atitudes face às alterações climáticas e eventos extremos: o caso da Região Autónoma da MadeiraPublication . Pão, Pedro; Almeida, AntónioAs regiões insulares enfrentam desafios ambientais crescentes, em parte decorrentes das alterações climáticas em curso. Os impactos das mesmas afiguram-se potencialmente disruptivos ao nível da atividade turística, principal setor económico na generalidade das regiões insulares. Este artigo analisa as atitudes dos turistas relativamente a um conjunto de temas na interseção da temática dos desastres naturais e das alterações climáticas. Embora a Região Autónoma da Madeira (RAM) continue a oferecer índices de satisfação elevados em termos da experiência turística, e tenha recuperado das perdas associadas aos eventos do 20 de fevereiro de 2010, o relevar da gestão atempada de crises não pode ser mais adiado ou menorizado. Os resultados do estudo resultam da análise de um questionário distribuído a uma amostra de cerca de 300 turistas. Embora se constate uma apreciação geral positiva do destino e elevadas taxas declaradas de intenção de retorno ao destino, a importância e dependência do fator “clima ameno” na experiência são bem patentes na seleção do destino. É também patente o reflexo das condições climatéricas mais desfavoráveis na apreciação global da estadia, o que adiciona um elemento probabilístico à gestão do dia a dia por parte dos turistas. Os resultados do estudo sugerem que os operadores devem reforçar os pontos fortes do destino e acomodar as expetativas dos turistas através da gestão das estadias condicionadas por episódios de tempo menos favorável.
- Budget hotels in Madeira: prospects and market trendsPublication . Almeida, AntónioPurpose: The term low-cost has come into common use by the tourism industry in the 90s. The concept is highly attractive to destinations recording growth rates below expectations. This study aims at providing a detailed analysis of the principal factors affecting the budget hotel’s development prospects in a mature destination. Methodology: This study is based on survey carried out amongst 3-star hotel guest to identify the critical factors of success of this brand-new market niche. Findings: Based on the results of a survey, we suggest that most visitors display a high level of disinterest in the low budget concept. The current pricing trends based on 4 and 5 stars hotels offering discounted rates prevents any attempt of developing innovative concepts based on price moves. The average visitors only accept a decrease in their level of comfort (eg. attributes and services) in exchange for huge discounts. Practical implications: This study suggests that respondents appear to refuse lower levels of comfort in exchange for marginal discounts appear to be unfeasible. Therefore, the is no easy room for ready-to-use measures and concepts and further research is needed to re-understand customers and to study new concepts adapted to this highly uncomfortable position. Originality/Value: This study shed some light on the prospects of developing accommodation services based on basic hotel facilities in mature destinations marked by development strategies focused on top quality accommodation and well-off tourists. Our results highlight the responsibility of governments and industry operators in developing coherent long term strategic thinking.
- Rural development and rural tourism: an institutional approachPublication . Almeida, AntónioPurpose: The development of rural and peripheral areas is still a matter of concern in most western countries. Rural tourism has long been understood as an effective catalyst of change in depressed and deprived. Nevertheless, the tourism led approach produced mixed results. In this vein, this study is concerned with the analysis of the potentialities, weakness and strengths of the rural hinterland in Madeira, in light of the recent developments in this sector. Design/methodology approach: The analysis pursued in this paper refers to a case study approach employed to outline the prospects of developing the rural hinterland based on rural tourism ventures. Secondary data was gathered from the Local Statistical Office, but this study derives the main conclusions from the analysis of descriptive content of structured interviews held with rural houses managers. Findings: The analysis reviews several papers in order to identify the main challenges faced by the local authorities at the county level. As found elsewhere, institutional factors will be decisive in succeed in this regard. The local authorities are well placed to act as a resource provider and coordinators/team leaders. Originality/value: This paper provides an analysis of the development path of rural tourism in Madeira and explores how local policy makers may be the “missing link” needed to improve the sector prospects based on tangible and intangible amenities and better entrepreneurial activities. This paper provides unique insights about the development of rural tourism in localities still learning how to best promote alternative market niches
- The on-going process of reinventing classic tourism destinations: the case of nordic tourists in Madeira IslandPublication . Machado, Luiz Pinto; Almeida, AntónioIn this paper, we analyze the effect of tourism experience-related variables on Nordic visitors’ interest in Madeira as a potential second home destination, within the framework of the reinvention of classic tourism destinations as attractive residential areas and tourism hot spots. Over time, Madeira has experienced a sharp decline in terms of the numbers of Nordic visitors, which has prompted local experts to discuss alternative paths to re-attract past visitors back to the island. The second home market was considered one of the viable solutions among the several alternatives considered to address problems of declining market shares. In order to assess the conditioning factors of success in this market niche, we applied a questionnaire to a sample of Nordic visitors to assess their interest in the local second home market. The econometric approach retained in this study is based on the randomized response to take into account potential bias in the data. We suggest that Nordic visitors are only marginally interested in Madeira for second home purposes, which does not mean that we are dealing with a hopeless situation. Further development in this sector can only be reached in the medium term based on sustained quality improvements along with long-term strategic thinking focused on developing a feeling of attachment among potential second home owners.
- Crise, competitividade e inovação: o caso da Ilha da MadeiraPublication . Machado, Luiz Pinto; Almeida, António
- O upgrade da imagem do destino com base em eventos - o caso da Região Autónoma da MadeiraPublication . Almeida, António; Franco, Mara; Teixeira, SérgioA organização de eventos constitui uma componente critica de qualquer estratégia de diversificação ao nível dos destinos maduros. A maioria dos destinos procura oferecer um portfolio diversificado de eventos em épocas diferentes ao longo do ano, de forma a atrair e agradar ao maior número possível de clientes. Para além de procurarem imprimir uma lógica de complexidade em termos do core do evento, para atrair a atenção dos visitantes para a riqueza dos recursos culturais, os eventos visam também gerar impactos económicos. Dada a frequência atual de eventos, o que sugere a existência de um risco de saturação, e dado o montante limitado de para promover os festivais, informação sobre o perfil dos participantes atraídos pelos eventos, e informação nos fatores que influenciam o grau de satisfação serão obviamente bem-vindos por uma plateia de stakeholders interessados no sucesso destas iniciativas. Este estudo considera eventos que ocorrem ao longo do ano na Região Autónoma da Madeira, de forma a identificar os fatores críticos de sucesso, para além da identificação do perfil sociodemográfico, organização de viagem e grau de envolvimento com o evento. Devido ao facto de a maioria das variáveis serem do tipo ordinal e categórico, socorremo-nos na regressão categórica para efeitos de identificação das varáveis chave explicativas da satisfação. A análise de diferenças entre os grupos de interesse é feira com recursos á analise multivariada. A análise econométrica aplicada neste estudo utiliza uma amostra de 1830 turistas, com os resultados a permitirem concluir que a satisfação resulta sobretudo das características técnicas dos eventos. Em termos de conclusão consideram-se algumas das medidas relevantes quando se analisa o papel dos eventos de forma estratégica.