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- Turismo e mono indústria, a emergência da mudança - O caso da Ilha do Porto Santo - Contributo para a recuperação da economia das ilhasPublication . Machado, Luiz Pinto; Almeida, António
- Overtourism: the Impact of tourism on Madeira’s social and economic environmentPublication . Majdak, Piotr; Mosz, Jakub; Almeida, António Manuel Martins deThe main goal of the analyses presented in the article is to identify the phenomena and consequences concomitant with the phenomenon of overtourism in the economic (with particular emphasis on energy) and social dimensions, regarding the Portuguese island of Madeira. The starting point for considerations includes a review of the issues that define the theoretical framework of “excessive tourism”, as well as a discussion of the most important determinants of the socio-economic development of Madeira. Then, the results of own research are presented, including the original analysis of existing data on electricity production, population growth and the number of overnight stays, as well as the results of a survey conducted in April 20211 , among both permanent residents and tourists visiting the island. The obtained results indicate, among others, that for each increase in the number of overnight stays by 1%, the production of electricity increases by 0.597%; and for every 1% increase in the number of inhabitants, there is a 5.617% increase in electricity production. At the same time, the data on the number of inhabitants indicates a population growth rate close to zero, and thus a higher level of consumption will come from the tourist sector. Based on the results of the survey, key problem areas have been identified (including, for example, issues related to the sense of local identity, security or relations between tourists and residents). The volume of tourist traffic has also been assessed, and a number of reflections and recommendations have been formulated to limit the negative effects of “excessive tourism”.
- Atitudes face às alterações climáticas e eventos extremos: o caso da Região Autónoma da MadeiraPublication . Pão, Pedro; Almeida, AntónioAs regiões insulares enfrentam desafios ambientais crescentes, em parte decorrentes das alterações climáticas em curso. Os impactos das mesmas afiguram-se potencialmente disruptivos ao nível da atividade turística, principal setor económico na generalidade das regiões insulares. Este artigo analisa as atitudes dos turistas relativamente a um conjunto de temas na interseção da temática dos desastres naturais e das alterações climáticas. Embora a Região Autónoma da Madeira (RAM) continue a oferecer índices de satisfação elevados em termos da experiência turística, e tenha recuperado das perdas associadas aos eventos do 20 de fevereiro de 2010, o relevar da gestão atempada de crises não pode ser mais adiado ou menorizado. Os resultados do estudo resultam da análise de um questionário distribuído a uma amostra de cerca de 300 turistas. Embora se constate uma apreciação geral positiva do destino e elevadas taxas declaradas de intenção de retorno ao destino, a importância e dependência do fator “clima ameno” na experiência são bem patentes na seleção do destino. É também patente o reflexo das condições climatéricas mais desfavoráveis na apreciação global da estadia, o que adiciona um elemento probabilístico à gestão do dia a dia por parte dos turistas. Os resultados do estudo sugerem que os operadores devem reforçar os pontos fortes do destino e acomodar as expetativas dos turistas através da gestão das estadias condicionadas por episódios de tempo menos favorável.
- Rural development and rural tourism: an institutional approachPublication . Almeida, AntónioPurpose: The development of rural and peripheral areas is still a matter of concern in most western countries. Rural tourism has long been understood as an effective catalyst of change in depressed and deprived. Nevertheless, the tourism led approach produced mixed results. In this vein, this study is concerned with the analysis of the potentialities, weakness and strengths of the rural hinterland in Madeira, in light of the recent developments in this sector. Design/methodology approach: The analysis pursued in this paper refers to a case study approach employed to outline the prospects of developing the rural hinterland based on rural tourism ventures. Secondary data was gathered from the Local Statistical Office, but this study derives the main conclusions from the analysis of descriptive content of structured interviews held with rural houses managers. Findings: The analysis reviews several papers in order to identify the main challenges faced by the local authorities at the county level. As found elsewhere, institutional factors will be decisive in succeed in this regard. The local authorities are well placed to act as a resource provider and coordinators/team leaders. Originality/value: This paper provides an analysis of the development path of rural tourism in Madeira and explores how local policy makers may be the “missing link” needed to improve the sector prospects based on tangible and intangible amenities and better entrepreneurial activities. This paper provides unique insights about the development of rural tourism in localities still learning how to best promote alternative market niches
- Crise, competitividade e inovação: o caso da Ilha da MadeiraPublication . Machado, Luiz Pinto; Almeida, António
- O upgrade da imagem do destino com base em eventos - o caso da Região Autónoma da MadeiraPublication . Almeida, António; Franco, Mara; Teixeira, SérgioA organização de eventos constitui uma componente critica de qualquer estratégia de diversificação ao nível dos destinos maduros. A maioria dos destinos procura oferecer um portfolio diversificado de eventos em épocas diferentes ao longo do ano, de forma a atrair e agradar ao maior número possível de clientes. Para além de procurarem imprimir uma lógica de complexidade em termos do core do evento, para atrair a atenção dos visitantes para a riqueza dos recursos culturais, os eventos visam também gerar impactos económicos. Dada a frequência atual de eventos, o que sugere a existência de um risco de saturação, e dado o montante limitado de para promover os festivais, informação sobre o perfil dos participantes atraídos pelos eventos, e informação nos fatores que influenciam o grau de satisfação serão obviamente bem-vindos por uma plateia de stakeholders interessados no sucesso destas iniciativas. Este estudo considera eventos que ocorrem ao longo do ano na Região Autónoma da Madeira, de forma a identificar os fatores críticos de sucesso, para além da identificação do perfil sociodemográfico, organização de viagem e grau de envolvimento com o evento. Devido ao facto de a maioria das variáveis serem do tipo ordinal e categórico, socorremo-nos na regressão categórica para efeitos de identificação das varáveis chave explicativas da satisfação. A análise de diferenças entre os grupos de interesse é feira com recursos á analise multivariada. A análise econométrica aplicada neste estudo utiliza uma amostra de 1830 turistas, com os resultados a permitirem concluir que a satisfação resulta sobretudo das características técnicas dos eventos. Em termos de conclusão consideram-se algumas das medidas relevantes quando se analisa o papel dos eventos de forma estratégica.
- Insights from analysing tourist expenditure using quantile regressionPublication . Almeida, António; Garrod, BrianMature tourism destinations are increasingly needing to diversify their products and markets. To be successful, such strategies require a very detailed understanding of potential tourists’ levels and patterns of spending. Empirical studies of tourist expenditure have tended to employ ordinary least squares regression for this purpose. There are, however, a number of important limitations to this technique, chief among which is its inability to distinguish between tourists who have higher- and lower-than-average levels of spending. As such, some researchers recommend the use of an alternative estimation technique, known as quantile regression, which does allow such distinctions to be made. This study uses a single data set, collected among rural tourists in Madeira, to analyse the determinants of tourist expenditure using both techniques. This enables direct comparison to be made and illustrates the additional insights to be gained using quantile regression.
- A CATREG model of destination choice for a mature Island destinationPublication . Almeida, António; Garrod, BrianThis paper explores the factors that most strongly influence the attraction of tourists by mature island destinations during the stagnation phase of the resort lifecycle. Many such destinations have attempted to develop ex nihilo strategies, typically in the form of product differentiation. Others have adopted a strategy of consolidating their traditional tourism markets. It can be argued, however, that to undertake either strategy successfully requires a very clear understanding of the factors that determine tourists’ destination choices. The purpose of this paper is to identify the factors that shape tourists’ destination choices in the case of Madeira, a ‘classic’ destination in the Atlantic area that is in many ways typical of mature tourism destinations in their stagnation phase. The study presents the findings of a categorical regression (CATREG) based on a sample of 260 visitors. Insights are gained into how the destination can best be managed and marketed in order to facilitate the attraction and retention of tourists. The paper concludes that the most salient factors determining destination choice tend to be generic and cross-cutting, implying that destination management and marketing needs to be more focused on operational issues than it tends to be in many mature island destinations.
- As levadas da Madeira no contexto da afirmação do turismo activo e desportivoPublication . Almeida, António; Soares, Jorge; Alves, AntónioEste artigo centra-se na análise do potencial turístico das levadas no contexto do desenvolvimento de nichos de mercado complementares da atividade turística carac terística da Região Autónoma da Madeira (RAM). Embora a RAM continue a oferecer índices de satisfação elevados, dados estatísticos recentes evidenciam as crescentes difi culdades de sustentação de taxas de crescimento da pro cura. Os resultados apresentados resultam da análise de um questionário distribuído a uma amostra de 150 turistas que frequentaram uma levada. Embora se constate uma aprecia ção geral positiva do destino, os dados sugerem um con junto de pontos fracos, nomeadamente no que concerne ao predomínio do turista-padrão que adota uma atitude mais passiva do destino. A região deve reforçar os pontos fortes das levadas através da valorização dos aspetos culturais e naturais do produto levadas, na expectativa de uma corres pondência do lado da procura com as inovações introduzi das. As conclusões deste estudo apontam sobretudo para a necessidade de ser a oferta a introduzir e testar novos pro dutos e funcionalidades que possam atrair a atenção dos tu ristas, dada a preferência corrente pelo produto standard