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Martins de Almeida, António Manuel

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  • Tourist events and satisfaction: a product of regional tourism competitiveness
    Publication . Teixeira, Sérgio; Ferreira, João J. M.; Almeida, António; Parra-Lopez, Eduardo
    Purpose – This study aims to analyze the contribution of tourist event and satisfaction with tourism events as a product of regional tourism competitiveness, as well as evaluate factors of competitiveness. Design/methodology/approach – The research followed a quantitative methodology by conducting a questionnaire on the four largest tourist events in Madeira (Carnival, Flower Festival, Atlantic Festival and Wine Festival), an insular island located in Portugal. Findings – The sample consisted of 2,262 tourists surveyed during the year 2017 and structural equation models were used as the statistical method. Results showed that satisfaction is reflected in the client’s loyalty to the choice of a tourist destination and also contributes directly and indirectly to the regional tourist competitiveness. Originality/value – This study contributes to the valorization of local and regional events, perceived by the level of satisfaction and loyalty of tourists, as products of regional competitiveness of a tourist destination.
  • Desporto e bem-estar psicológico numa sociedade pós moderna
    Publication . Soares, Maria Luísa Pereira; Almeida, António Manuel; Oliveira, Isabel Filipa; Roque, Liliana Fátima
    Pretende-se partilhar os resultados do estudo feito na área da avaliação da sintomatologia psicológica que podem contribuir para reflectir sobre a inclusão do desporto numa configuração de ajuda na vida de um ser humano em sofrimento psicológico. Está provado que o Desporto faz bem à saúde física, mas há um longo caminho a percorrer para provar que o desporto faz bem à saúde mental. Será que os sujeitos que praticam desporto têm menos indicadores de sintomatologia psicológica do que os sujeitos que não praticam desporto? O estudo encontrou pouca sintomatologia psicológica no grupo de estudantes de EFD (Educação Física e Desporto). Avaliou-se os índices de solidão e também não apresentam níveis clinicamente significativos. Os resultados mostram que quem está ligado ao desporto, de certa forma parece ter poucos indícios de mal-estar psicológico e poucos níveis de solidão.
  • Impacto econômico da inoperacionalidade do Aeroporto Internacional da Madeira – Cristiano Ronaldo
    Publication . Machado, Luiz Pinto; Almeida, António; Camacho, Élvio; Teles, Susana
  • From island mass tourism to rural tourism In Madeira: Is there a place for a re-definition of islands image?
    Publication . Almeida, António Manuel Martins de
    Existe amplo consenso que a manutenção da capacidade competitiva de destinos turísticos maduros assenta no desenvolvimento de nichos de mercado alternativos como no caso do turismo rural Outros mercados alternativos, como o eco-turismo e o segmento do turismo rural também têm sido objecto de atenção por parte dos gestores destes destinos turísticos. O turismo rural é um nicho de mercado, recente mas em crescimento, com crescente importância em áreas periféricas com história no turismo de massa ou oferecendo produtos turísticos standard. Devido à relativa ´juventude´ do sector na Madeira, esta comunicação visa providenciar um melhor entendimento da imagem percepcionada do sector, baseado numa amostra de 150 turistas. Análise estatística multivariada é aplicada para construir a imagem do sector, com base na avaliação de uma série de itens como é usual neste tipo de estudos. Este estudo proporciona a oportunidade de preencher um vazio na literatura devido à identificação dos factores condicionantes da imagem, para além de incluir uma série de recomendações em termos de gestão do destino.
  • Overtourism: the Impact of tourism on Madeira’s social and economic environment
    Publication . Majdak, Piotr; Mosz, Jakub; Almeida, António Manuel Martins de
    The main goal of the analyses presented in the article is to identify the phenomena and consequences concomitant with the phenomenon of overtourism in the economic (with particular emphasis on energy) and social dimensions, regarding the Portuguese island of Madeira. The starting point for considerations includes a review of the issues that define the theoretical framework of “excessive tourism”, as well as a discussion of the most important determinants of the socio-economic development of Madeira. Then, the results of own research are presented, including the original analysis of existing data on electricity production, population growth and the number of overnight stays, as well as the results of a survey conducted in April 20211 , among both permanent residents and tourists visiting the island. The obtained results indicate, among others, that for each increase in the number of overnight stays by 1%, the production of electricity increases by 0.597%; and for every 1% increase in the number of inhabitants, there is a 5.617% increase in electricity production. At the same time, the data on the number of inhabitants indicates a population growth rate close to zero, and thus a higher level of consumption will come from the tourist sector. Based on the results of the survey, key problem areas have been identified (including, for example, issues related to the sense of local identity, security or relations between tourists and residents). The volume of tourist traffic has also been assessed, and a number of reflections and recommendations have been formulated to limit the negative effects of “excessive tourism”.
  • A study on the economic impact of the 2001 Madeira airport enlargement
    Publication . Almeida, António; Barros, Vera
    O alargamento do Aeroporto da Madeira em 2001 supunha-se catalisador da procura turística e capaz de reconverter o turismo madeirense e, assim, reforçar a dinâmica de desenvolvimento regional. Sete anos volvidos, importa avaliar os seus impactos, mormente no que respeita à criação de novas rotas turísticas e desenvolvimento da procura. Baseados em dados estimámos o impacto do alargamento em termos de procura e PIB. Os resultados mostram um crescimento moderado a partir de 2001, mas é de admitir que, sem ele, ter-se-ia assistido a um desempenho menos favorável. A metodologia proposta constitui, contudo, um ponto de partida na abordagem à problemática dos transportes em geral e da oferta de transporte aéreo no contexto do desenvolvimento regional em particular.
  • Atitudes face às alterações climáticas e eventos extremos: o caso da Região Autónoma da Madeira
    Publication . Pão, Pedro; Almeida, António
    As regiões insulares enfrentam desafios ambientais crescentes, em parte decorrentes das alterações climáticas em curso. Os impactos das mesmas afiguram-se potencialmente disruptivos ao nível da atividade turística, principal setor económico na generalidade das regiões insulares. Este artigo analisa as atitudes dos turistas relativamente a um conjunto de temas na interseção da temática dos desastres naturais e das alterações climáticas. Embora a Região Autónoma da Madeira (RAM) continue a oferecer índices de satisfação elevados em termos da experiência turística, e tenha recuperado das perdas associadas aos eventos do 20 de fevereiro de 2010, o relevar da gestão atempada de crises não pode ser mais adiado ou menorizado. Os resultados do estudo resultam da análise de um questionário distribuído a uma amostra de cerca de 300 turistas. Embora se constate uma apreciação geral positiva do destino e elevadas taxas declaradas de intenção de retorno ao destino, a importância e dependência do fator “clima ameno” na experiência são bem patentes na seleção do destino. É também patente o reflexo das condições climatéricas mais desfavoráveis na apreciação global da estadia, o que adiciona um elemento probabilístico à gestão do dia a dia por parte dos turistas. Os resultados do estudo sugerem que os operadores devem reforçar os pontos fortes do destino e acomodar as expetativas dos turistas através da gestão das estadias condicionadas por episódios de tempo menos favorável.
  • Budget hotels in Madeira: prospects and market trends
    Publication . Almeida, António
    Purpose: The term low-cost has come into common use by the tourism industry in the 90s. The concept is highly attractive to destinations recording growth rates below expectations. This study aims at providing a detailed analysis of the principal factors affecting the budget hotel’s development prospects in a mature destination. Methodology: This study is based on survey carried out amongst 3-star hotel guest to identify the critical factors of success of this brand-new market niche. Findings: Based on the results of a survey, we suggest that most visitors display a high level of disinterest in the low budget concept. The current pricing trends based on 4 and 5 stars hotels offering discounted rates prevents any attempt of developing innovative concepts based on price moves. The average visitors only accept a decrease in their level of comfort (eg. attributes and services) in exchange for huge discounts. Practical implications: This study suggests that respondents appear to refuse lower levels of comfort in exchange for marginal discounts appear to be unfeasible. Therefore, the is no easy room for ready-to-use measures and concepts and further research is needed to re-understand customers and to study new concepts adapted to this highly uncomfortable position. Originality/Value: This study shed some light on the prospects of developing accommodation services based on basic hotel facilities in mature destinations marked by development strategies focused on top quality accommodation and well-off tourists. Our results highlight the responsibility of governments and industry operators in developing coherent long term strategic thinking.